Algemene smaaktips

  • Zorg voor een goede mond- en tandhygiëne :
    • Poets met een zachte tandenborstel en een milde tandpasta met fluor.
    • Poets voorzichtig tanden, tandvlees en tong.
    • Poets ’s ochtends, voor- en na de maaltijd en voor het slapengaan.
    • Spoel je mond regelmatig met water en gebruik mondspoelingen.
    • Spoel voor de maaltijd, en zo nodig ook halfweg de maaltijd.
    • Heb je te weinig speekselvorming, vraag dan medicatie aan je behandelend arts of je tandarts. Met een droge tong en mond heb je namelijk sowieso geen smaakwaarneming.
  • Rook niet.
  • Vraag je arts te checken of je bepaalde tekorten hebt die smaakverandering kunnen verklaren. Dat kan het geval zijn bij tekort aan vitamine A, B3, zink en bij bloedarmoede door tekort aan vitamine B12. De tekorten aanvullen kan dan beterschap brengen.
  • Drink bruisend water met zure smaak (door toevoeging van sinaasappel- of citroensap, behalve bij mondzweren) tussen de maaltijden door en net voor de maaltijd. Je kan ook proberen met andere koolzuurhoudende dranken, met zoete of bittere (bitter lemon) smaak.
  • Vermijd etenslucht door anderen de maaltijden te laten bereiden, uit de keuken te blijven tijdens de bereiding, de bereidingstijd zo kort mogelijk te houden door voor voorbereide voedingsmiddelen/gerechten te kiezen en/of ga voor koude gerechten.
  • Experimenteer met gerechten en bereidingen (nieuwe smaken, dingen die je vroeger niet lustte, ...).
  • Breng afwisseling doorheen de maaltijden en binnen dezelfde maaltijd (smaak (zout en zoet), textuur (zacht en krokant), temperatuur (warm en koud), bereidingswijze (pan en oven), …)
  • Neutraal smakende voedingsmiddelen worden meestal goed verdragen (zuivel- en graanproducten, fruit, salades, …).
  • Gerechten op kamertemperatuur, of koud, smaken doorgaans lekkerder dan warme bereidingen.
  • Zachtere voeding (pudding, shakes, yoghurt, …) lukt soms beter dan harde voeding (stokbrood, noten, ….).
  • Voedingsmiddelen met sterke of pikante smaak kunnen helpen om een onprettige smaak weg te nemen, net als munt, basilicum, citroen en zoetzure sauzen.
  • Mijd tijdelijk gerechten die een afkeer oproepen. Probeer ze af en toe wel eens opnieuw, de afkeer verdwijnt doorgaans op termijn.
  • Warme en ovenbereide voedingsmiddelen, gefrituurde gerechten, rood vlees, vis, spek, broccoli, bloemkool, ui en spruitjes roepen ook vaak tegenzin op.
  • Combineer vleesgerechten met friszoete bereidingen zoals veenbessen, appelmoes, perzik.
  • Cosmetica, bloemen, tabaksrook en schoonmaakmiddelen roepen ook vaak tegenzin op.
  • Een verstoorde smaakzin kan in sommige gevallen verbeteren door een zinksupplement (in te nemen in het midden van de maaltijd), zelfs als je geen zinktekort hebt. Vraag raad aan je arts. Teveel zink kan misselijkheid geven, raadpleeg je arts als je er last van zou hebben.

Gerechtentips*

  • tonijnsalade
  • eiersalade
  • kippensalade
  • pastasalade
  • milkshakes
  • pudding
  • vla
  • kaas
  • cottage cheese
  • yoghurt
  • roomijs

 

Recepten bij smaak en reukverandering vind je in onze receptenrubriek >>

Laatst aangepast op: 1/09/2017

Getuigenissen

Vermoeidheid, vermageren ... Na enkele medische onderzoeken, valt de diagnose: myeloom. Eerst kon Thierri zich er niet bij neerleggen. Maar hij is erin geslaagd om zijn dagelijkse leven toch aan te passen. Vooral de steun van vrienden en familie heeft hem daarbij geholpen. De boodschap van Thierri: hoop!Lees verder