Calcium: de gulden middenweg

De hoeveelheid calcium die je binnenkrijgt, is van invloed op het al dan niet ontstaan van dikkedarm- en prostaatkanker. Calcium beschermt tegen poliepen in de dikke darm en vermindert het risico op een kanker in dat deel van het lichaam. Maar een te hoge calciuminname door mannen doet het risico op prostaatkanker stijgen. Dit is dus belangrijk genoeg om erop te letten. Calcium blijft wel een belangrijk mineraal voor gezonde botten, spieren en een gezond zenuwstelsel

Calcium en zuivel

Calcium vind je hoofdzakelijk in zuivelproducten. Ook noten en sommige groene groenten (broccoli, boerenkool, peulvruchten,…) bevatten veel calcium. Onderzoek wijst uit dat een dagelijkse dosis van 700 milligram calcium het risico op dikkedarmkanker helpt verlagen. Wie minder dan 700 milligram binnenkrijgt, loopt dus meer kans om dikkedarmkanker te krijgen. Duizend milligram calcium komt ongeveer overeen met 2 of 3 glazen (karne)melk of even veel porties zuivelproduct en 1 of 2 sneetjes kaas. Omdat volle zuivelproducten een hoog vetgehalte hebben, verdient het de voorkeur om magere of halfvolle producten te gebruiken. Deze bevatten immers bijna even veel calcium als de volle varianten.

Mannen, let op!

Mannen moeten nog meer op de hoeveelheid letten. Zij moeten calcium binnenkrijgen, maar niet te veel. Meer dan 1.500 milligram calcium per dag verhoogt het risico op prostaatkanker. Zelfs al is het mechanisme achter de werking van calcium nog niet helemaal duidelijk, krijgen mannen onder de 50 het advies om per dag niet meer dan ongeveer 1.000 milligram calcium in te nemen. Mannen vanaf 50 mogen iets meer consumeren, zo’n 1.200 milligram.

Getuigenissen

Christina onderging een zware chirurgische ingreep als behandeling van haar maagkanker: haar maag werd verwijderd. Ze heeft dan wel heel wat geleden, maar blijft hameren op één ding: de toekomst ligt voor haar, en met wilskracht kom je heel ver.Lees verder