Onthaal > Publicaties > Nieuws voor u gelezen > 2010 Archief Preventienieuws > Aardappelsalade maakt barbecue gezonder?

Aardappelsalade maakt barbecue gezonder?

Afdrukken E-mail

Australische onderzoekers vonden een manier om barbecueliefhebbers te laten genieten, zonder dat ze zich zorgen moeten maken over het mogelijk kankerverwekkende effect van het gegrilde rode vlees…. Aardappelsalade zou volgens hen het ideale bijgerecht zijn, dankzij het zetmeel in de koude, vooraf gekookte, aardappels. Bij uitbreiding zou iedere bron van zetmeel kunnen dienen – bij voorkeur onder koude vorm - zoals erwten, groene bananen, rijst en pasta.

Bronnen: Belga, 11-06-10; Het Belang Van Limburg,12-06-10; Het Laatste Nieuws, 12-06-10; Het Nieuwsblad, 12-06-10; La Meuse, 13-06-10; La Dernière Heure, 14-06-10

Commentaar van de Stichting tegen Kanker

De studie waarvan sprake werd uitgevoerd aan het Flinders centrum voor kankerpreventie, verbonden aan de Australische Flinders universiteit.

In een land als Australië - met westerse gewoonten als hoge consumptie van rood vlees in combinatie met frequent barbecuegebruik - is zo’n onderzoek ongetwijfeld geen overbodige luxe…

De wetenschappers gingen uit van het verband tussen rood vlees en een toename van het risico op dikkedarmkanker, en het mogelijke bijkomende kankerverwekkende effect van barbecuën. Ze gingen na of zogenaamd ‘resistent’ zetmeel – reeds bekend om zijn weldoend effect op de darmen – het darmkankerrisico zou kunnen beïnvloeden. Deze soort zetmeel is inderdaad –ondermeer-aanwezig in aardappelen, en de concentratie ervan blijkt het hoogst na koken én vervolgens afkoelen.

De studie werd uitgevoerd bij muizen en toonde minder toxische stoffen in de darm en minder schade aan het erfelijk materiaal – beide voorbode van kanker - in de groep dieren die rood vlees samen met dergelijk zetmeel consumeerden.

Hoewel het nog gaat om dierproeven blijken de resultaten voldoende significant, en vormen ze beslist een basis voor onderzoek bij de mens, om deze hypothese al dan niet te bevestigen..

Nu de zomer bij ons van start is gegaan, kunnen barbecueliefhebbers in ieder geval al volgende tips in acht nemen, om vervolgens onbezorgd te genieten:

  • beperk het gebruik van barbecue voedsel maximaal tot éénmaal per week;
  • consumeer maximum 700g rauw of 500 g bereid rood vlees per week;
  • verkies niet-toebereide versies, zoals filet, steak,.. in plaats van worsten, bacon…
  • plaats een rooster om het vlees of de vis op te leggen op 25 tot 40 cm boven het vuur, zo voorkomt u verbranding;
  • verwijder in ieder geval steeds de verbrande delen;
  • mijd te vette voedingsmiddelen om te roosteren. Vet zal vlammen veroorzaken die in aanraking komen met het voedsel. Gebeurt dit toch, doof dan de vlam en plaats de rooster wat hoger;
  • gebruik alleen gezuiverde houtskool en geen takken;
  • houtskool moet eerst worden uitgebrand voor voedingsmiddelen kunnen geroosterd worden. Dit betekent dat de gloeiende houtskool moet bedekt zijn met een dun laagje as, dat hij wit moet zien en er geen vlam meer mag te zien zijn;
  • en…
  • vergeet de – koude! - aardappel-, pasta- of rijstsalade niet!

Smakelijk!

Meer weten over gezond barbecuën?

Lees verder op onze site, door in de zoekmotor het woord ‘barbecue’ in te geven…

Laatste update op ( 28-06-2010 )
 

Zoeken

Zich inschrijven voor een nieuwsbrief