Onthaal > Preventie en Opsporing > Preventie > Voeding > Kankertypes en voeding > Dikkedarm- en endeldarmkanker

Darmkanker en voeding

Afdrukken E-mail

Wetenschappelijke onderzoeksresultaten suggereren verbanden tussen voeding en darmkanker in twee domeinen. Enerzijds zijn er factoren die bescherming helpen bieden, anderzijds factoren die net het risico kunnen doen toenemen.

Bescherming

Volgende factoren zouden het risico op darmkanker kunnen helpen verminderen :

  • voldoende lichaamsbeweging (Klik hier voor achtergrondinformatie)
  • vezelrijke voeding (Klik hier voor achtergrondinformatie)
  • look 
  • melk & calcium (Klik hier voor achtergrondinformatie)

Verhoogd risico

Volgende factoren zouden het risico op darmkanker kunnen doen toenemen :

  • rood vlees en vleeswaren (Klik hier voor achtergrondinformatie)
  • overmatig alcoholgebruik, vooral bij mannen, maar vermoedelijk ook bij vrouwen (Klik hier voor achtergrondinformatie) 
  • te veel lichaamsvet (Klik hier voor achtergrondinformatie)
  • een te hoge buikomtrek (Klik hier voor achtergrondinformatie)

Zowel naar bescherming als risico toe, blijken de verbanden 'dosisgerelateerd' . Dit betekent dat een grotere inname ook leidt tot respectievelijk een grotere bescherming en risico.

Aanbevelingen

Door een gezonde voeding zal de kans op het ontstaan van verschillende kankertypes beperkt worden. De belangrijkste aanbeveling is en blijft : alles met mate. Wie nergens in overdrijft zet al een grote stap in de richting van gezonde voeding. Ook heel belangrijk is een gezond gewicht bekomen én behouden.

Om kankers, ondermeer van dikkedarm en rectum, te voorkomen, kunt u verder helemaal geen alcohol drinken. Als u al drinkt, lijkt het aanvaardbaar om het drinken van alcoholische dranken te beperken tot één consumptie per dag.

Bepaalde groepen vallen echter buiten deze aanbeveling. Deze mensen drinken beter helemaal geen alcohol:

  • personen jonger dan 18 jaar
  • vrouwen die zwanger proberen te geraken, zwanger zijn of borstvoeding geven
  • personen met bepaalde pathologiëen zoals maagzweer
  • personen die medicatie nemen
  • personen die nog moeten rijden
  • personen die herstellen van een alcoholverslaving

Meer achtergrondinformatie over deze en andere tips vindt u door hier te klikken.

Uw eigen voeding testen ?

Dat kan! Wij geven u gepersonaliseerd advies... klik hier.

Referenties

  1. World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research ; Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer, a Global Perspective; Washington D.C. AICR, 2007.
  2. Stichting Wereld Kanker Onderzoek Fonds ; Aanbevelingen ter preventie van kanker ; Amsterdam, Nederland, 2008.
Laatste update op ( 22-11-2011 )
 

Zoeken

Zich inschrijven voor een nieuwsbrief