Groenten en fruit af te raden voor rokers?! |
|
|
|
Er is voldoende wetenschappelijk bewijsmateriaal dat groenten en fruit het ontstaan van verschillende kankersoorten, waaronder dikkedarmkanker, kunnen helpen beperken. In Nederland meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onderzoeksresultaten die zouden uitwijzen dat groenten en fruit in combinatie met roken, het risico op kanker net zouden doen toenemen. Maar, zo gaat het RIVM verder, meer onderzoek is nodig; voorlopig gaat het om eerste aanwijzingen. Ook over de mechanismen is nog niets gekend. En sowieso verdient het stoppen met roken de voorkeur boven het minder gaan consumeren van groenten en fruit. Deze laatste beschikken immers over diverse gezondheidsbevorderende eigenschappen, terwijl roken altijd ongezond is. Bron: Vers l’Avenir, 21-04-09 Commentaar van de Stichting tegen Kanker Vermoedelijk ligt bèta-caroteen, dat behoort tot de groep van carotenoïden en een voorloper is van vitamine A, aan de basis van devreemde resultaten. Uit studies in het verleden bleek reeds dat het risico op longkanker toenam bij het slikken van supplementen met een hoge concentratie bèta-caroteen, terwijl een voeding rijk aan carotenoïden het net deed afnemen. Deze nieuwe bevindingen doen de polemiek rond bèta-caroteen weer oplaaien, dit keer in verband met dikkedarmkanker. Bètacaroteen is vooral aanwezig in oranjekleurige en donkergroene bladgroenten en fruit. Men vermoedt dat vrije radicalen, schadelijke stoffen uit sigarettenrook, het bètacaroteen oxideren. Dergelijke oxidatiereacties kunnen het risico op kanker doen toenemen. Voor bèta-caroteen blijkt dit nu niet alleen het geval te zijn voor longkanker, maar mogelijk ook voor dikkedarmkanker. Bij niet-rokers is er geen sprake van dergelijke oxidatiereactie en lijkt bèta-caroteen net het risico op kanker te verkleinen. Groenten en fruit bevatten bovendien nog vele andere bestanddelen die hun kankerbeschermende werking tegen kanker al hebben bewezen. Vooral de combinatie van al deze verschillende stoffen samen blijkt nuttig. Variatie in groenten en fruit is daarom heel belangrijk. Vooral een variatie aan kleuren in de keuze van groenten en fruit blijkt voor een optimale bescherming te zorgen. De aanbeveling rond groenten en fruit situeert zich momenteel rond 300g groenten, waarvan 200g gekookt en 100g rauw, en 2 à 3 stuks fruit per dag, de grootte van een appel. |
|
| Laatste update op ( 07-05-2009 ) |










