Een grootschalige Europese studie toont dat groenten en fruit een veel kleinere bescherming tegen kanker bieden dan altijd gedacht. De klassieke ‘five a day’, of vijf porties groenten en fruit per dag, blijkt slechts een 2,5% hogere bescherming te kunnen bieden, waar sommige puiblicaties eerder spraken van 50%. De groente- en fruitaanbeveling, die al jaren wereldwijd geldt, werd destijds gelanceerd als preventiemaatregel tegen de zogenaamde ‘welvaartsziekten’, waaronder kanker, maar ook hart- en vaatziekten. De onderzoekers bevestigen nog steeds het belang in preventie van deze laatste.
Bronnen : Bela, 07-04-10; Eos Nieuwsbrief, 08-08-10
Commentaar van de Stichting tegen Kanker
Deze studie zorgt voor heel wat beroering, want waren groenten en fruit net niet heel belangrijk in kankerpreventie?
Enerzijds zijn er nu deze studieresultaten. Anderzijds konden tal van onderzoeken over de hele wereld eerder al wel een groot belang van voldoende groenten en fruit. Ook het Wereld Kanker Onderzoeksfonds (WKO) bevestigde dit in haar meest recente rapport.
Toch valt deze studie niet te negeren, zowel omwille van haar omvang als duur.
Wat is er aan de hand?
Het was altijd al moeilijk een percentage te plakken op de rol van voeding in kankerpreventie, naast de andere factoren zoals tabak, erfelijkheid, milieu, virussen,... Wetenschappers situeren die tussen 10 en 80%, een hele grote marge dus. En groenten en fruit is maar één aspect van onze voeding.
Bovendien is er de laatste jaren een evolutie aan de gang, en ook dit werd door het WKO bevestigd. Vooral overgewicht blijkt de link te leggen tussen voeding en kanker. Dit betekent dat vooral de calorie-aanbreng (en gebrek aan lichaamsbeweging) een belangrijk aandachtspunt moet zijn. Maar daarnaast blijven ook gezonde keuzes van belang. Daarbij blijkt vooral variatie belangrijk en is het de totale samenstelling van de voeding – ook wel ‘voedingsmiddelenmatrix’ genoemd - die uiteindelijk de mate van kankerbescherming zal bepalen.
Passen we deze evolutie toe in de praktijk, dan blijven groenten en fruit zeker hun plaats verdienen: als laagcalorische voeding, én als gezonde keuze, samen met andere gezonde keuzes als volkorenproducten, af en toe vis, plantaardige vetten in plaats van dierlijke, geen of weinig alcohol, zoutbeperking,...
Nog steeds mogelijkheden te over dus om ons steentje bij te dragen aan onze eigen kankerpreventie!
Meer lezen ? Surf naar www.kanker.be > preventie > voeding