Grootschalige studie toont minder kanker bij vegetariërs |
|
|
|
Een Brits onderzoek waarbij 60 000 mensen tussen 20 en 89 jaar gedurende 12 jaar werden gevolgd, toont dat sommige kankertypes bij vegetariërs minder voorkomen. Gemiddeld lag het kankerrisico bij vegetariërs12 % lager. Maagkanker, blaaskanker, multipel myeloom en non-hodgkin lymfoom kwamen zelfs nog minder vaak voor dan in de groep met de vleeseters. Bij mensen die vis, maar geen vlees, aten, daalde het aantal kankers ook, maar het verschil was minder groot. Eveneens een opvallend onderzoeksresultaat was dat er wel evenveel darm-, prostaat- en borstkankers voorkwamen bij de groep vegetariërs als bij de vlees- en viseters. Bronnen: Het Laatste Nieuws, 09-07-09;BBC News,30-06-09 Commentaar van de Stichting tegen Kanker
Het belangrijkste besluit dat experten afleiden uit deze studie, is dat ze eens te meer de invloed van onze voeding op het kankerrisico aantoont. Zo werd bijvoorbeeld al langer gedacht dat rood vlees het risico op maagkanker zou kunnen verhogen.
Voor mensen die graag vlees eten, is het voorlopig belangrijkst de aanbevelingen in kankerpreventie te volgen. Dit betekent de consumptie van rood vlees (rund-, varkens-, lamsvlees, ...) beperken tot maximum 500 g per week, en bereide vleeswaren (salami, worst, ...) vermijden.
Meer weten? |










