Onthaal > Preventie en Opsporing > Preventie > Voeding > Kankertypes en voeding > Leverkanker

Leverkanker en voeding : hoofdrol voor alcohol

Afdrukken E-mail

Wetenschappelijke onderzoeksresultaten suggereren vooral een verband tussen overmatig alcoholgebruik en een verhoogd risico op leverkanker.Overmatig alcoholgebruik lijkt binnen de voeding de belangrijkste risicofactor.

Meer achtergrondinformatie over alcohol en de link met kanker vindt u door hier te klikken.

Aanbevelingen

Door een gezonde voeding zal de kans op het ontstaan van verschillende kankertypes beperkt worden. De belangrijkste aanbeveling is en blijft: alles met mate. Wie nergens in overdrijft zet al een grote stap in de richting van gezonde voeding. Ook heel belangrijk is een gezond gewicht bekomen én behouden.

Om kankers, ondermeer van de lever, te voorkomen, kunt u verder helemaal geen alcohol drinken. Als u al drinkt, lijkt het aanvaardbaar om het drinken van alcoholische dranken te beperken tot één consumptie per dag. Bepaalde groepen vallen echter buiten deze aanbeveling, zoals:

  • personen jonger dan 18 jaar
  • vrouwen die zwanger proberen te geraken, zwanger zijn of borstvoeding geven
  • personen met bepaalde pathologiëen zoals maagzweer
  • personen die medicatie nemen
  • personen die nog moeten rijden
  • personen die herstellen van een alcoholverslaving

Deze mensen drinken beter helemaal geen alcohol.

Meer achtergrondinformatie over deze en andere tips vindt u door hier te klikken.

Uw eigen voeding testen ?

Dat kan! Wij geven u gepersonaliseerd advies... klik hier.

Referenties

  1. World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research ; Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer, a Global Perspective; Washington. D.C. AICR, 2007.
  2. Stichting Wereld Kanker Onderzoek Fonds ; Aanbevelingen ter preventie van kanker ; Amsterdam Nederland, 2008.
Laatste update op ( 22-11-2011 )
 

Zoeken

Zich inschrijven voor een nieuwsbrief