Onthaal > Publicaties > Nieuws voor u gelezen > 2009 Archief Preventienieuws > Meer kanker en kankersterfte door foliumzuursuppletie?

Meer kanker en kankersterfte door foliumzuursuppletie?

Afdrukken E-mail

Opnieuw zorgen vitaminesupplementen voor opschudding. Noorse wetenschappers ontdekten gevaren bij langdurige inname van supplementen foliumzuur, een B-vitamine. Twee studies - die liepen over een periode van een paar jaar, bij bijna 7 000 mensen – toonden een verhoogd aantal kankergevallen en -sterfte in de groep die supplementen innam. Ook de sterfte  ten gevolge van andere aandoeningen lag hoger. Deze resultaten zijn vooral opmerkelijk omdat in Noorwegen – in tegenstelling tot landen als Canada en de Verenigde Staten – standaard geen foliumzuurverrijking van bepaalde voedingsmiddelen wordt toegepast. Volgens de betrokken onderzoekers is bijkomend onderzoek nodig, om deze resultaten te bevestigen of ontkrachten.

Bron: Journal of the American Medical Association, 18-11-09

Commentaar van de Stichting tegen Kanker

Ondanks het wijd verspreide aanbod van voedingssupplementen en de talrijke claims van hun heilzame werking, is er nog onvoldoende wetenschappelijk bewijsmateriaal dat de effecten van de inname ervan volledig in kaart brengt. Zo blijken bepaalde supplementen inderdaad hun dienst te bewijzen, maar is van andere net het tegendeel aangetoond.

Specifiek voor kanker, diende bijvoorbeeld een studie van het Nationaal Kankerinstituut in de Verenigde Staten vroegtijdig stopgezet te worden, toen bleek dat vitamine E-suppletie een toename van het prostaatkankerrisico veroorzaakte.

En nu is er het voorbeeld van foliumzuur. Een decennium geleden bleek foliumzuurverrijking van granen in de Verenigde Staten en Canada een hulp in de strijd tegen tekorten en neurale buisdefecten (open rug bij baby’s). Vandaag zijn talrijke producten ermee verrijkt, en is foliumzuur bovendien aanwezig in veel multivitaminensupplementen.

Uit dierstudies bleek wel dat een tekort een verhoogd kankerrisico in de hand werkt, maar een teveel evenzeer. Deze hypothese lijkt nu ook voor de mens te gelden.

Wordt beslist vervolgd, maar tot dan dan wordt best de aanbeveling gevolgd die stelt dat in een gezonde, gevarieerde voeding supplementen niet nodig zijn, tenzij op medische indicatie (zoals bij ijzer- of vitamine B12-tekort, vastgesteld door een arts). Dit stelt ook het Wereld Kanker Onderzoeksfonds, dat momenteel aanraadt om ook niet op voedingssupplementen te vertrouwen om tegen kanker te beschermen.

Meer lezen over voeding, voedingssupplementen en kankerpreventie ? Surf naar www.kanker.be > preventie > voeding




Laatste update op ( 04-12-2009 )
 

Zoeken

Zich inschrijven voor een nieuwsbrief