Onthaal > Preventie en Opsporing > Preventie > Voeding > Voedingsmiddelen en kanker > Melk en melkproducten

Melk, melkproducten en kanker

Afdrukken E-mail

Melk en calcium bieden mogelijk bescherming tegen dikkedarmkanker.
Beperkter bewijs suggereert een bescherming tegen blaaskanker.

Met dezelfde beperkte bewijskracht toonden bepaalde studies echter een verhoging van het risico op prostaatkanker door overdadig kaasgebruik, maar dit dient dus nog verder onderzocht te worden.

Calcium

Calcium speelt vermoedelijk niet alleen een rol in de bescherming tegen dikkedarm- en blaaskanker bij normale consumptie. Een voedingspatroon té rijk aan calcium, bijvoorbeeld door teveel melk en melkproducten, lijkt het risico op prostaatkanker net te doen toenemen. Meer onderzoek is echter nodig om deze hypothese te bevestigen.

Volle en afgeroomde melkproducten bevatten overigens eenzelfde hoeveelheid calcium. Het ontvetten van het basisproduct beïnvloedt de calciumconcentratie niet.

Verzadigde vetten

Een hypothese is het hoge gehalte aan verzadigde dierlijke vetten in - vooral vette - kazen. Kaas is immers vetter dan melk, omdat melk veel meer water bevat. Ook melk bevat dus verzadigde vetten, maar in veel lager percentage, waardoor ze geen invloed blijken te hebben op het kankerrisico.

Meer info over het verband tussen verzadigde vetten en kanker vindt u door hier te klikken.

Aanbevelingen

De resultaten en het bewijsmateriaal waarvan in deze tekst sprake, verwijzen naar een overmatige consumptie en de link met kanker. Door een gezonde voeding zal de kans op het ontstaan van kanker door slechte voedingsgewoonten tot een minimum worden beperkt. Anderzijds, zal een evenwichtige voeding ook optimaal beschermen tegen kanker.

De belangrijkste aanbeveling is en blijft : alles met mate. Wie nergens in overdrijft zet al een grote stap in de richting van gezonde voeding. Ook heel belangrijk is een gezond gewicht bekomen én behouden.

Meer achtergrondinformatie over deze en andere tips vindt u door hier te klikken.

Uw eigen voeding testen?

Dat kan! Wij geven u gepersonaliseerd advies... klik hier.

Referenties

  1. World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research ; Food, Nutrition, Physical Activity and the Prevention of Cancer, a Global Perspective; Washington D.C. AICR, 2007.
  2. Stichting Wereld Kanker Onderzoek Fonds ; Aanbevelingen ter preventie van kanker ; Amsterdam, Nederland, 2008.
Laatste update op ( 11-09-2009 )
 

Zoeken

Zich inschrijven voor een nieuwsbrief