Alleen totaal voedingspatroon rol in kankerpreventie |
|
|
|
De laatste weken doken opvallend veel berichten op als zouden broccoli, yoghurt of soja bescherming bieden tegen kanker. Het betreft de verslaggeving van de 100e jaarlijkse bijeenkomst van de Amerikaanse Association for Cancer Research. Daarop stelden wetenschappers in het domein van voeding en kankerpreventie hun studieresultaten voor. Wanneer die opgepikt worden in de pers, lijkt het alsof het om een wetenschappelijke doorbraak gaat, waarbij een enkel voedingsmiddel kanker zou kunnen voorkomen. Niets is minder waar, aldus dokter Willett van de Amerikaanse Harvard School of Public Health: ' Er mogen geen besluiten getrokken worden op basis van één enkele studie, bovendien is het op dit moment vooral duidelijk dat roken en overgewicht als leefstijlfactoren een rol kunnen spelen bij het ontstaan van kanker '. Bron: Medscape Medical News, 09-04-09 Commentaar van de Stichting tegen Kanker Degelijke wetenschap evolueert traag en bijzonder voorzichtig. Woorden als 'doorbraak', 'mirakel' en 'ontdekking' moeten voor de kritische lezer eerder alarmtekens dan verleiders zijn. Net zoals de aanbreng van getuigenissen of casussen als bewijsmateriaal, in de plaats van in gerenommeerde tijdschriften gepubliceerde, wetenschappelijke gegevens. Bovendien moeten zogenaamde 'ontdekkingen' met de nodige voorzichtigheid worden geïnterpreteerd. Ze kunnen alleen aanwijzingen zijn van mogelijke verbanden. Zo toonde recentelijk een studie een bescherming van yoghurt tegen blaaskanker. Dit was echter de eerste in zijn soort. Een wetenschapellijk correcte manier van werken is dat deze studie de basis vormt van een hypothese. Dit betekent dat deze eerste bewijzen vervolgens met nieuwe studies bevestigd of ontkracht worden. Nadien worden de verschillende studies rond dit onderwerp verzameld en wordt pas een besluit geformuleerd. En zelfs dan nog... Onderzoek heeft in het verleden reeds aangetoond dat niet één werkzame stof tegen kanker beschermt, maar dat het om een samenwerking van verschillende stoffen in de voeding gaat. Daarbij geldt het '1+1=3' principe. Of met andere woorden: meerdere stoffen samen hebben een groter effect dan één stof alleen. En dan zouden we nog andere leefstijlfactoren vergeten als roken, overgewicht, zon, virussen, milieu enzovoort. Voeding is dus maar één speler in het spel. Wel zouden al deze elementen samen een behoorlijk aandeel van het nieuwe kankergevallen kunnen voorkomen. Zeker hun aandacht waard, dus!
Meer lezen? |












