Volgens een recent Amerikaans onderzoek zou het gebruik van alcohol, zelfs matig, het risico op bepaalde vormen van borstkanker na de menopauze vergroten.
Bronnen: The Journal of the National Institute, 23-09-10 ; TV Gids Primo, 14-09-10
Commentaar van de Stichting tegen Kanker
We wisten al dat het gebruik van alcohol het risico op borstkanker verhoogt, maar er was nog maar weinig onderzoek gebeurd naar dat verband in functie van de subtypes borstkanker. Het grote Amerikaanse onderzoek WHI (Women’s Health Initiative) heeft dat nu gedaan. Het onderzoek startte tussen 1993 en 1998. Van de 87 000 vrouwen die aan het onderzoek deelnamen, kregen er 2 944 een invasieve borstkanker tijdens de observatieperiode van het onderzoek.
De Amerikaanse onderzoekers (Fred Hutchinson Cancer Research Center, Seatlle) hebben de volgende parameters onderzocht bij deze patiëntes: tumorgraad, hormonale toestand, alcoholgebruik, antecedenten in de familie, levenswijze, aantal kinderen. Vervolgens hebben ze de patiëntes gegroepeerd in verschillende categorieën, naar gelang hun alcoholgebruik.
De resultaten tonen aan dat het gebruik van alcohol het risico op borstkanker van het lobulaire type (lobben die geen melk aanmaken) en van het type van de zogenaamde “positieve hormonale receptoren” duidelijk doet stijgen. Het vastgestelde risico verschilt niet naargelang het soort alcohol.
De onderzoekers hebben aangetoond dat een dagelijks gebruik van 10 g alcohol (minder dan een glas!) het risico op borstkanker van het lobulaire type met 7 tot 10 % kan doen stijgen! Zelfs al lijkt deze stijging op het eerste zicht eerder bescheiden (borstkankers van het lobulaire type vertegenwoordigen “maar” 10 à 15% van alle borstkankergevallen), toch vertaalt een kleine verhoging van het risico zich in een duidelijke stijging van het incidentiecijfer voor borstkankers bij de hele bevolking.
De volgende aanbeveling dringt zich dan ook op: vermijd alcoholgebruik of beperk het zoveel mogelijk!
Vergeet bovendien ook niet dat u ook een invloed kunt hebben op andere risicofactoren voor deze vorm van kanker. Zorg dagelijks voor minstens een half uur fysieke activiteit en vermijd overgewicht!
Zin om meer te weten over borstkanker? Klik hier om u in te schrijven voor de infodag die de Stichting tegen Kanker op 26 november organiseert in Brussel. De alcoholproblematiek komt ook aan bod tijdens deze infodag.