Wijn: weldoener voor hart, boosdoener voor kanker ? |
|
|
|
Kanker- en hartspecialisten zijn het hoe langer hoe minder eens over de invloed van wijn op de gezondheid. Voor oncologen tonen de meest recente studies dat zelfs een kleine hoeveelheid alcohol het kankerrisico al kan helpen verhogen, terwijl cardiologen een glaasje – vooral rode – wijn aanraden als leverancier van beschermende anti-oxidantia. Deze tegenstrijdigheden maken het de gezondheidsbewuste burger moeilijk kiezen. De oplossing zou eenvoudiger zijn dan we denken: streven naar een zo gezond mogelijke levensstijl in het algemeen. Ook gewicht, tabakgebruik, fysieke activiteit, voeding, zon enzovoort maken dus mee het plaatje. Wie z’n aandacht op alle vlakken een beetje richt, komt uiteindelijk het verst. Bron: Bodytalk, 01-08-09 Commentaar van de Stichting tegen KankerHet begon allemaal met het mediterrane dieet en de Franse paradox, waarin een matige consumptie van rode wijn als leverancier van anti-oxidantia zou bijdragen tot minder hart- en vaatziekten en kanker. Zonder overdaad, zouden deze voordelen opwegen tegen de gezondheidsnadelen, die alcohol klassiek met zich meebrengt. Recent werd dit standpunt, althnans wat kanker betreft, aangepast op basis van nieuwe wetenschappelijke onderzoeksresultaten. Zo deelt het gerenommeerde Wereld Kanker Onderzoeksfonds (WKO) mee dat iedere alcoholconsumptie, hoe beperkt ook, het risico op verschillende kankertypes, vooral van spijsverteringskanaal en borst, al doet toenemen. Verdere analyse toont dat het vooral gaat om vrouwen. Hoewel bij mannen het risico minder toenam, was er zeker geen afname onder invloed van rode wijn. Het lijkt er ook op dat de soort alcohol minder van belang is. Zo was er geen verschil in risico tussen rode en witte of roséwijn, maar ook niet tussen wijn en bier bijvoorbeeld. Dienen deze resultaten inderdaad niet op zich te worden beschouwd, maar gekaderd in de globale levenswijze van ieder individu ?Daar lijkt het in ieder geval sterk op. Wie een glaasje drinkt en daarnaast ook ongezond eet of te weinig beweegt, lijkt meer vatbaar voor kanker. De relatie tussen alcohol en roken is nog sterker. Hoewel reeds langer bekend, bevestigen de meest recente studies dat de gecombineerde effecten van tabak en alcohol bijzonder schadelijk zijn. Wanneer het risico op slokdarmkanker 1 is bij iemand die niet rookt en met mate drinkt (1 à 2 glazen alcoholhoudende drank per dag), dan stijgt dat risico tot 10 bij het roken van 10 sigaretten en het drinken van 4 glazen alcoholhoudende drank per dag. Bij 30 sigaretten en 8 glazen alcoholhoudende drank per dag bereikt het risico 100. Biedt dit voldoende argumentatie om de aanbevelingen rond alcoholgebruik in kankerpreventie te herzien ?Ze worden in ieder geval iets strikter. Om kanker te helpen voorkomen, raadt het WKO, en ook de Stichting tegen Kanker, aan geen alcohol te drinken. Wie toch graag eens een glaasje drinkt, beperkt het aantal per dag dan beter tot maximum 2 voor mannen en 1 voor vrouwen. Daarbij wordt niet langer specifieke rode wijn aanbevolen. Met één glas wordt wel een alcoholgehalte van ongeveer 10-15 gram pure alcohol bedoeld, dus 285 ml bier met een normaal alcoholpercentage (5%) of 25 ml sterke drank (40%) zoals wodka of whisky of 125 ml wijn (een klein glas) (12-13%). Tot zlot zijn er risicogroepen die beter helemaal geen alcohol drinken, zoals :
Zij kunnen voor een specifiek advies terecht bij hun huisarts. |
|
| Laatste update op ( 07-08-2009 ) |












