Supplementen van visolie onder vuur |
|
|
|
Het lijkt erop dat hoge dosissen visolie uit supplementen het risico op ontsteking en kanker van de dikke darm zouden kunnen doen toenemen. Dit toont althans een studie bij muizen, vooral wanneer er al een ontstekings- of ziekteproces in de darmen aanwezig was. Het staat in contrast met de hype rond deze supplementen van visvetzuren, beter bekend als omega-3 vetzuren, alom geprezen voor hun positieve effecten, vooral op hart en gewrichten. De onderzoekers manen dan ook aan tot voorzichtigheid, zeker voor mensen met een verhoogd risico op dikkedarmkanker, bijvoorbeeld door erfelijke belasting. Bron: Cancer Research ; 70(20); 7960–9. American Association for Cancer ResearchCommentaar van de Stichting tegen Kanker
Dit is niet de eerste keer dat voedingssupplementen eerder schadelijk dan gezondheidsbevorderend blijken. Het gerenommeerde Wereld Kanker Onderzoeksfonds (WKO) raadt dan ook af om op voedingssupplementen te vertrouwen om u tegen kanker te beschermen. Het stelt dat de kankerbescherming ervan onvoldoende bewezen is en dat soms zelfs ongewenste effecten veroorzaakt worden. Hoewel bovenstaand onderzoek (nog) niet op mensen werd uitgevoerd, maar alleen bij proefdieren, lijkt het de aanbeveling van het WKO te onderstrepen. Wie geen vis lust, kan een supplement omega-3 vetzuren innemen. Maar doe dit nooit op eigen houtje. Een arts, apotheker of diëtist kan u helpen bij de juiste keuze. Meer lezen?
|
|
| Laatste update op ( 13-10-2010 ) |












