Vitamines C, E en selenium : geen effect tegen prostaatkanker |
|
|
|
Nieuws 02-01-09 Nieuwe onderzoeksresultaten uit de Verenigde Staten tonen aan dat supplementen van noch vitamine C, noch vitamine E, noch selenium bescherming zouden bieden tegen prostaatkanker, en dit in tegenstelling tot eerdere beweringen. Het betreft lange termijnstudies bij een grote groep mensen. De onderzoekers raden in hun conclusie artsen af om nog langer supplementen van deze antioxidanten voor te schrijven aan hun patiënten. Bronnen:Belga, 09-12-08; Financial Times, 10-12-08; Le Soir, 1-12-08; Vers l’Avenir, 11-12-08 Commentaar van de Stichting tegen Kanker In de wereld van kankerpreventie is er al langer veel te doen rond supplementen van antioxidanten. De zogenaamde ‘bio-actieve stoffen’, waaronder de vitamines E, C en selenium, aanwezig in groenten, plantaardige oliën, enzovoort, werden de laatste jaren in ‘boost’dosissen in supplementen gestopt, die allerhande gezondheidsbeschermende effecten claimen. Nochtans rijst er, zowel voor de algemene populatie als voor ex-kankerpatiënten, nu eens te meer twijfel over de effectiviteit van die supplementen. Meerdere studies konden geen effect aantonen. Andere studies toonden zelfs een omgekeerd of schadelijk effect aan, ook naar kanker toe. Beslist tijd dus voor wetenschappers om het studiemateriaal eens opnieuw te evalueren. Het lijkt erop dat het isoleren van anti-oxidanten in supplementen hun werkzaamheid verlaagt, tenietdoet, of verandert. Mogelijk werken verschillende stoffen in de voeding samen om een bepaald gezondheidseffect te leveren. Het is bijgevolg tot nu toe nog steeds een onmogelijke opdracht om dit te gaan isoleren in een pilletje. Vandaar dat wetenschappers momenteel supplementen afraden, maar antioxidantenrijke voeding aanraden. Wat voor prostaatkanker al bekend is, is dat voeding met veel melk- en melkproducten, en bijgevolg rijk aan calcium, het risico op prostaatkanker zou kunnen doen toenemen. Anderzijds zouden lycopeen- (vooral aanwezig in tomaten) en seleniumrijke (vooral in volle graanproducten, champignons en bepaalde vlees- en schaaldieren) voedingsmiddelen het risico helpen beperken, wanneer ze afkomstig zijn uit voeding, en dus niet uit een pilletje.
Meer lezen over prostaatkanker en voeding? |
|
| Laatste update op ( 05-03-2009 ) |












