Soja tijdens borstkanker : minder herval, meer overleving |
|
|
|
Het toonaangevende medische blad JAMA (Journal of the American Medical Association) bericht over een afname met ongeveer 30% van de kans op herval en toename met hetzelfde percentage van de overlevingskans bij sojaconsumptie door borstkankerpatiënten. Dit werd aangetoond in een Amerikaanse studie die liep van 2002 tot 2006 bij meer dan 5000 vrouwen tussen 20 en 75 jaar. Twee glazen sojamelk per dag – zo’n 11 gram soja-eiwitten – zouden voldoende zijn om het gunstige effect te verkrijgen. Bronnen: Belga, 09-12-09;Het Belang van Limburg, 10-12-09Commentaar van de Stichting tegen KankerHet is belangrijk een onderscheid te maken tussen soja die van nature aanwezig is in de voeding, en soja onder de vorm van supplementen. Van de eerste soort lijkt het effect op kanker al geruime tijd eerder beschermend, zowel in preventie, bij als na kanker. Soja in de gewone voeding – zoals bepaalde smeer- en bereidingsvetten, sojascheuten, sojamelk, sojayoghurt enzovoort – is bijgevolg een aanrader. Maar sojasupplementen, veelal onder de vorm van tabletten, bevatten veel hogere concentraties, die met de voeding bijna niet gehaald kunnen worden. Van deze hoge doses is het effect nog niet helemaal duidelijk. Sommige wetenschappelijke studies tonen - vooral na de menopauze - een verhoogd kankerrisico, terwijl andere toch bescherming lijken te tonen. Omdat de wetenschap hier nog geen duidelijke verklaring voor heeft, en het effect dus moeilijk kan worden voorspeld, zijn dergelijke supplementen af te raden. Specifiek voor deze studie, is het moeilijk te achterhalen of de gevolgde vrouwen hun effect haalden uit sojaconsumptie vóór ze kanker kregen, of de consumptie tijdens de behandeling. Naar consumptie in preventie werd al veel onderzoek verricht, en lijkt het beschermend effect het grootst voor vrouwen waarvan de moeder soja consumeerde tijdens de zwangerschap en borstvoeding, en pubers die soja consumeerden. Naar het effect van sojaconsumptie tijdens de behandeling werd nog veel minder onderzoek verricht. Het lijkt ons dus interessant dat onderzoekers nu nagaan of sojaconsumptie tijdens de behandeling ook bescherming kan bieden aan vrouwen die voorheen nooit soja consumeerden. Tot hierover meer duidelijkheid is, vormen 2 consumpties soja per dag - zoals 2 glazen sojamelk - zeker een aanrader. Buitensporige consumptie is, net als het nemen van sojasupplementen zonder medisch voorschrift, vooralsnog te mijden.
Meer lezen over voeding en soja in kankerpreventie?
Meer lezen over voeding bij en na kanker? |
|
| Laatste update op ( 05-01-2010 ) |










