Voedingstips

Wie gezond leeft, vermindert het risico op kanker. Maar ook wie een kankerbehandeling achter de rug heeft, volgt best onderstaande leef- en voedingstips op. Een gezond gewicht, een evenwichtige voeding en voldoende fysieke activiteit helpen het risico op herval of een nieuwe kanker te beperken. 

Tips

(de termen in blauw kan je aanklikken om de huidige aanbevelingen errond te raadplegen)

  • Streef naar een gezond lichaamsgewicht door evenwichtig te eten en voldoende fysiek actief te zijn, en beperk de tijd die je al zittend doorbrengt.
  • Wees elke dag minstens 30 minuten matig fysiek actief, bijvoorbeeld door stevig te wandelen.
  • Beperk het gebruik van calorierijke voeding zoals vetrijke snacks en suikerrijke tussendoortjes en dranken.
  • Eet voldoende groente, fruit, volle graanproducten en peulvruchten en varieer zoveel mogelijk (vooral in kleur).
  • Eet dagelijks ten minste 5 porties (600 g) groente en fruit.
  • Beperk de consumptie van rood vlees (rund, varken, schaap) tot maximum 500 g per week en vermijd bewerkte vlees (vleeswaren, paté, salami, worst, bereid gehakt,...).
  • Drink bij voorkeur geen alcohol. Beperk alcohol in ieder geval tot één (vrouwen) à twee (mannen) consumpties per dag.  
  • Vermijd zout en sterk gezouten bereidingen.
  • Vertrouw niet op voedingssupplementen om je tegen kanker te beschermen.
  • Borstvoeding is goed voor moeder en kind, en kan voor beiden het risico op kanker en andere ziekten helpen beperken.

Referenties

Meer lezen 

Laatst aangepast op: 23/08/2017

Getuigenissen

Stéphanie heeft al zes jaar een hersentumor. Haar kracht om door te zetten, komt diep uit haar binnenste, maar ook haar vrienden en familie geven veel energie. De boodschap van Stéphanie: geniet met volle teugen van elke dag.Lees verder