Koffie: meer dan ooit rol in kankerbescherming
Een recent onderzoek van het Amerikaans Nationaal Kankerinstituut toont eens te meer dat koffie definitief een zegen is in plaats van een zonde. Eerder dit jaar rapporteerden we al over deze grootschalige studie bij 400 000 Amerikanen die niets dan voordelen toont rond koffie. Specifiek naar kanker toe, bleek toen dat koffieconsumptie vooral de sterfte kan beïnvloeden. Een gemiddelde consumptie van 3 à 6 koppen per dag lijkt optimaal en ondermeer voor een 10 à 15% langer leven te kunnen zorgen, zowel bij mannen als bij vrouwen.
Nu is uit dezelfde studie bovendien gebleken dat een consumptie van 4 à 5 koppen het risico op dikkedarmkanker met 15% zou kunnen verlagen. Een consumptie vanaf 6 koppen zou zelfs een daling met 26% kunnen geven. De eerdere resultaten toonden voor 6 koppen per dag wel een verhoogd risico op ondermeer blaas- en alvleesklierkanker. Bovendien zijn er de directe mogelijke nadelige effecten van koffie, zoals zenuwachtigheid, gejaagdheid en slapeloosheid, die zich dan ook kunnen manifesteren. Het juiste evenwicht vinden blijkt dus eens te meer belangrijk.
Bronnen: Freedman ND, et. al. The Association of Coffee Drinking with Total and Cause-Specific Mortality, NEJM, May 17, 2012. www.passionsante.be: Cancer du côlon : l’effet protecteur du café
Commentaar van Stichting tegen Kanker
Hoewel nog verder onderzoek nodig is waren er een tijd geleden ook rond koffie bijzonder positieve geluiden te noteren.
Eerdere studies kwamen uit op een beschermend effect voor diverse kankertypes als mond-, slokdarm- en leverkanker enzovoort. En toch ook voor blaaskanker, zij het uitsluitend bij rokers.
Ook een bepaalde vorm van huidkanker, met name het basaalcelcarcinoom, blijkt 10 (bij mannen) à 20% (bij vrouwen) minder voor te komen bij meer dan drie koppen per dag. Er werd vroeger reeds aangetoond bij muizen dat door het toepassen van een zalf op basis van cafeïne het risico op huidkanker verminderde. We beklemtonen wel dat het hier niet gaat om het kwaadaardig melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker en dat deze resultaten nog dienen te worden bevestigd in verdere studies. Natuurlijk blijven de adviezen gelden in verband met beperking van de blootstelling aan ultravioletstralen door zon of zonnebank ook voor mensen die veel koffie drinken.
Een andere Amerikaanse studie noteerde een gevoelige afname van het risico op dodelijke of uitgezaaide prostaatkanker. Mannen die minimum 6 koppen per dag consumeerden ontwikkelden gemiddeld 18% minder prostaatkankers, tot zelfs 60 % minder wanneer alleen de zeer agressieve, dodelijke vormen van prostaatkanker in rekening werden gebracht. Per geconsumeerde kop daalde het risico, zowel bij cafeïnehoudende als cafeïnevrije koffie.Voor andere kankertypes werd zeer weinig tot geen invloed opgetekend.
Volgens onderzoekers is een samenspel van verschillende zogenaamde ‘bio-actieve’ stoffen, als mineralen en fytochemicaliën verantwoordelijk voor het beschermende effect, door hun anti-oxidatief effect en invloed op het suikermetabolisme en de insulinesecretie.
Liefhebbers moeten echter wel alert zijn om koffie, noch thee, niet te warm te consumeren!
Enkele studies suggereren immers een verband tussen een frequente consumptie van heel warme dranken (warmer dan 65°C), en een verhoogd risico op slokdarmkanker. Het frequent contact van heel warme dranken met de oppervlakte van de slokdarmwand veroorzaakt irritatie. Die kan op haar beurt leiden tot ontsteking. Of zo'n ontsteking op lange termijn slokdarmkanker kan veroorzaken, moet nog uitgemaakt worden door bijkomend onderzoek. Beter voorkomen dan genezen lijkt tot dan al wel de boodschap…
Meer lezen?
Rubriek gezond leven > voeding
