Marks gezondheid is hem lief, daarom is hij actief!

Contre le cancer, bougez!donderdag, 24 augustus 2017

De Prolongitudine-campagne deelt elke maand een nieuwe video met een tip om jouw risico op kanker te verkleinen. In augustus hijsen we onszelf uit onze luie stoel! Maar voldoende bewegen, wat wil dat eigenlijk zeggen?

Sporten? Nee, bewegen!

In het filmpje trekt Mark de sportschoenen aan en stapt hij de loopband op. Moet je intensief gaan sporten om in vorm te blijven? Niet noodzakelijk. Want “bewegen” is meer dan alleen maar sporten: regelmatig gaan wandelen, een tramhalte vroeger afstappen of de trap nemen in plaats van de lift zijn even doeltreffend.

Zelfs het huishouden doen is ook een vorm van lichaamsbeweging. Om te stofzuigen gebruik je bijvoorbeeld je armen, schouders, lage rug en billen. Waarom dan niet eens al zingend en dansend schoonmaken?! Goed voor het humeur en de gezondheid!

Hoe intens moet ik bewegen op mijn leeftijd?

De uitdaging van de 10 000 stappen

We slepen ons van het computerscherm naar de televisie en leven vaak te statisch. Een uitstekende investering om meer te bewegen: een stappenteller (verkrijgbaar in de winkel voor ongeveer 10 euro).

Je draagt dit apparaatje altijd bij je. Het telt het aantal stappen die je elke dag zet. Vergelijk je resultaten met je vrienden, je collega’s, … Daag jezelf uit om de ultieme doelstelling te bereiken: minstens 10 000 stappen per dag.

Al onze tips om meer te bewegen op kantoor

Nog enkele extra ideeën om te bewegen

Samen bewegen werkt motiverend!

  • Binnen enkele weken begint niet alleen het nieuwe schooljaar, maar gaan ook heel wat sportcursussen terug van start. Schrijf je in met een vriend, collega, buur, … je zal gemotiveerder zijn om regelmatig te gaan. Vergeet ook niet dat het ziekenfonds tussenkomt in de inschrijvingskosten voor een sportclub.
  • Stel een team samen voor een Levensloop, solidariteitsevenement ten voordele van Stichting tegen Kanker. Je vindt de data en alle info op www.levensloop.be
  • Probeer lokale initiatieven. Geen inspiratie of op zoek naar leuke routes? Er zijn zeker wandel- of fietsclubs bij jou in de buurt. Ken je in Brussel bijvoorbeeld de Bike Experience?

Bewegen, OK, maar om welke kankers te voorkomen?

Wie gematigd of intens aan lichaamsbeweging doet, heeft een beduidend lagere sterfkans aan kanker dan wie niet beweegt.

Het is bewezen: lichaamsbeweging zou specifiek het risico op dikkedarmkanker, borstkanker en endometriumkanker verkleinen. Er wordt nu nog onderzoek gedaan om de impact te kennen op andere kankers (long-, pancreas-, prostaat-, eierstokkanker). En dan hebben we het nog niet over andere ziektes …

Bewegen helpt ook om je gewicht op peil te houden, waardoor je je risico op kanker terug verkleint … Alleen maar voordelen dus.

Meer weten over de gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging

 


De Prolongitudine-campagne

ProlongitudineDe Europese Code tegen Kanker van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omvat 12 aanbevelingen om kanker te voorkomen. Hoe meer aanbevelingen je volgt, hoe lager je risico op kanker. Specialisten menen dat het toepassen van deze 12 tips je risico op kanker met meer dan een derde verkleint!

Stichting tegen Kanker ontwikkelde de Prolongitudine-campagne om deze 12 gezondheidstips te verspreiden onder alle Belgen. Deze originele campagne is een parodiërende reclame voor het nieuwe geneesmiddel “Prolongitudine” en wil een sterke boodschap de wereld insturen: er bestaat geen mirakelpil tegen kanker. Maar JIJ kan er zelf voor zorgen dat je minder risico loopt.

In 2017 zetten we elke maand een video online met een nieuwe tip om jouw risico op kanker te verkleinen.

Lees de 12 tips van de Europese Code tegen Kanker op www.prolongitudine.be.