Op de weegschaal denkt Juliette niet aan kanker. Nochtans …

Tip Prolongitudine 7: Hou je gewicht onder controlewoensdag, 12 juli 2017

Nochtans helpt de weegschaal je kanker voorkomen! Je ziet het in onze video van de maand juli. De Prolongitudine-campagne deelt elke maand een nieuwe video met een tip om jouw risico op kanker te helpen dalen.

We weten al geruime tijd dat overgewicht en obesitas slecht zijn voor de gezondheid: diabetes, hart- en vaatziekten, artrose, enz.
Het belang van het verband met kanker werd meer recent ontdekt. Veel mensen weten dan ook niet dat overgewicht meer dan 10 verschillende kankers in de hand kan werken:

  • pancreaskanker,
  • baarmoederslijmvlieskanker,
  • borstkanker (na de menopauze),
  • dikkedarm- en rectumkanker,
  • eierstokkanker,
  • blaaskanker,
  • prostaatkanker (gevorderd stadium),
  • leverkanker,
  • nierkanker,
  • slokdarmkanker,
  • en maagkanker.

Het is dus belangrijk om te proberen een gezond gewicht te bereiken of aan te houden.

Hoe overgewicht het risico op kanker beïnvloedt

Overgewicht en obesitas kunnen kanker veroorzaken doordat ze de werking van hormonen en groeifactoren (oestrogenen, insuline …) verstoren en een vorm van chronische ontsteking veroorzaken.

Wanneer spreken we van overgewicht en van obesitas?Bereken je BMI

Om jouw gewicht te kunnen inschatten, bereken je je Body Mass Index (BMI). Van wie tussen de 18 en 59 jaar oud is, wordt de BMI als volgt berekend: het gewicht (in kilo) gedeeld door het kwadraat van de lengte (in meter).

Bijvoorbeeld: 70 kg / (1,7 m x 1,7) = 24 ,22

Er is sprake van overgewicht wanneer je BMI hoger ligt dan 25 en van obesitas wanneer je BMI hoger ligt dan 30.

Ligt je BMI onder de 18,5, dan lijd je aan ondergewicht, wat ook aangepakt moet worden. 

Een dieet is alleen nodig als je te veel of te weinig weegt of bij bepaalde aandoeningen. Diëten doe je best niet op eigen houtje. Check altijd met je huisarts of diëtist(e).

Lintmeter in de aanslag … Klaar? Meten maar!

Een te hoge buikomtrek door lokaal lichaamsvet kan de kans op kanker verhogen, zelfs bij een BMI tussen 18,5 en 25. Een te hoge buikomtrek betekent een verhoogd risico op diabetes en een te hoog vet- en cholesterolgehalte in het bloed. Je buikomtrek meten levert dus belangrijke bijkomende informatie op.

Buikomtrek bij vrouwen:

  • tussen 80 en 88 cm: verhoogd risico
  • groter dan 88 cm: sterk verhoogd gezondheidsrisico

Buikomtrek bij mannen:

  • tussen 94 en 102 cm: verhoogd risico
  • groter dan 102 cm: sterk verhoogd gezondheidsrisico

Ben je slank, dan ben je toch gezond?

Dat is niet altijd zo: gezond eten en voldoende bewegen is ook belangrijk. Is je energie in balans?

Ook slaap is een bondgenoot van je gewicht! Wie minder dan 7 tot 8 uur per nacht slaapt, heeft een hoger risico op overgewicht...

Nog meer tips om je gewicht te controleren

 


De Prolongitudine-campagne

ProlongitudineDe Europese Code tegen Kanker van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omvat 12 aanbevelingen om kanker te voorkomen. Hoe meer aanbevelingen je volgt, hoe lager je risico op kanker. Specialisten menen dat het toepassen van deze 12 tips je risico op kanker met meer dan een derde verkleint!

Stichting tegen Kanker ontwikkelde de Prolongitudine-campagne om deze 12 gezondheidstips te verspreiden onder alle Belgen. Deze originele campagne is een parodiërende reclame voor het nieuwe geneesmiddel “Prolongitudine” en wil een sterke boodschap de wereld insturen: er bestaat geen mirakelpil tegen kanker. Maar JIJ kan er zelf voor zorgen dat je minder risico loopt.

In 2017 zetten we elke maand een video online met een nieuwe tip om jouw risico op kanker te verkleinen.

Lees de 12 tips van de Europese Code tegen Kanker op www.prolongitudine.be.