Welzijn en schoonheid

Welzijn voor kankerpatiënten

De ziekte haalt het zelfbeeld onderuit. Alle patiënten die met kanker kampen, weten dat. De Stichting tegen Kanker biedt steun op twee manieren.

Gids met schoonheidstips

cover schoonheidsgidStichting tegen Kanker geeft een gids met schoonheidstips uit voor patiënten in behandeling tegen kanker.

Het bevat vele tips voor de verzorging van je huid tijdens de behandelingen, de keuze van kleuren, borstprothesen of pruiken, enz.

Patiënten en hun omgeving kunnen de gids gratis aanvragen via de instelling waar ze in behandeling zijn. Al wie belangstelling heeft, kan onze gids met Schoonheidstips bestellen bij de Stichting, of online raadplegen. Pruikenhandels kan je ook vinden via ons online adresboek.

Goed verzorgd, beter gevoel

Stichting tegen Kanker wil patiënten helpen om hun voorkomen te verzorgen zodat ze, ondanks de effecten van de ziekte en de behandeling, een positief zelfbeeld en een zo goed mogelijke levenskwaliteit behouden.

Het project "Goed verzorgd, beter gevoel" stelt kosteloze schoonheidstips en verzorging voor:

  •  tijdens een behandeling tegen kanker
  •  tijdens het verblijf in het ziekenhuis, de dagkliniek of een ambulante verzorging

De schoonheidszorgen worden in verschillende ziekenhuizen verstrekt door schoonheidsconsulenten die begeleid worden door de Stichting.

De zorgen

Van een huidreiniging of gelaats- en handenmassage tot lichte make-up ... De patiënten kunnen van een uitgebreid palet zorgen genieten! Mensen met kanker zijn echter kwetsbaar en door een verminderd afweersysteem erg vatbaar voor infecties. Onze schoonheidsconsulenten mogen bepaalde behandelingen dan ook niet uitvoeren:

  • ontharingen of andere behandelingen die het gebruik van een instrument vereisen (bijvoorbeeld de nagels van handen en voeten knippen)
  • de behandeling van een huid met wondjes, irritaties, beschadigingen of recente littekens

We raden aan om bij de minste twijfel advies te vragen aan je huisarts of specialist.

De producten

Deze service was nooit mogelijk geweest zonder de steun van de firma La Roche-posay, die ons gratis verzorgingsproducten aanbiedt, maar ook van het bedrijf Cosmic nv, dat het voor ons mogelijk maakt geïnteresseerde patiënten hoogwaardige make-up aan te bieden dankzij hun lijn 'Park Avenue'. Sinds september 2014 beschikken we ook over bepaalde producten uit het hypoallergene zorg- en maquillagegamma en Hoge Tolerantie Eye-Care. Dat zijn producten voor de verzorging van nagels en ogen.

De gekozen lijn producten maakt een complete verzorging en basismake-up mogelijk, zonder overdreven kosten. Patiënten leren creatief te zijn met een minimum aan producten of benodigdheden.

Contact opnemen

Raadpleeg de lijst van de ziekenhuizen waar onze zorgverlening wordt verstrekt. Deze verzorging is ook beschikbaar op afspraak in ons maatschappelijke zetel in Brussel.

Voor alle aanvullende vragen: neem contact met ons op via kankerinfo@kanker.be.

Schoonheidsconsulentes: logboek van een opleiding

In het voorjaar van 2014 gaf een tiental Nederlandstalige kandidates zich vrijwillig op om schoonheidsverzorging te geven aan kankerpatiënten. Ze volgen een complete en professionele opleiding bij Stichting tegen Kanker, die drie maand zal duren. Wij kijken al die tijd mee over hun schouder!

Vacature schoonheidsconsulente

De schoonheidsconsulentes van de Stichting

Wist u dat Stichting tegen Kanker een voorloper is in het verstrekken van schoonheidszorgen aan kankerpatiënten? In heel wat ziekenhuizen in België geven bijna 135 schoonheidsconsulentes gezichts- en handverzorgingen en -massages, make-upadvies en schoonheidstips (bv. het knopen van een sjaal rond het hoofd, voor de verzorging van het lichaam dat kwetsbaar is geworden door de behandelingen …) aan mannen en vrouwen met kanker. Onze schoonheidsconsulentes stellen het elke dag vast: er goed uitzien helpt je om je goed te voelen!

10 maart: we gaan van start met een intensieve opleiding van 3 maanden!

Onze kandidates beginnen steeds met de ontdekking van de vele aspecten van de ziekte. Het is namelijk erg belangrijk dat een schoonheidsconsulente weet waarmee de patiënten elke dag geconfronteerd worden. De verschillende soorten kanker en hun behandelingen veroorzaken ook bijwerkingen waarmee ze rekening zullen moeten houden. Onze toekomstige consulentes volgen dus aandachtig wat onze expert hen vertelt.

17 maart: naar de kern van de zaak

Onze toekomstige consulentes leren het belang van het verzorgen van het lichaam en van het uiterlijk zelfs tijdens de ziekte, om een positief zelfbeeld te behouden.
Ze ontdekken de textuur van de verschillende huidtypes en hoe de huid van een kankerpatiënt anders kan zijn. De kandidates zullen ook leren producten gebruiken die aangepast zijn aan de kwetsbare huid, ons gratis aangeboden door La Roche-Posay.
Daarna is het tijd voor de praktijk: verwijdering van de make-up of gezichtsreiniging en hydratatie.

24 maart: een stap verder

De sessie van vandaag gaat van start met een herhaling van wat al geleerd werd: de producten klaarmaken, de patiënt installeren, de huid schoonmaken. De kandidates herhalen de 4 massagebewegingen die ze al geleerd hebben en leren er 8 nieuwe.

Daarna gaan we over naar het aanbrengen van een masker … en terwijl dit masker zijn werk doet, worden de handen gemasseerd. Voor de patiënt is dit een belangrijk moment waarbij hij zich ontspant en even niet meer aan de ziekte moet denken. Het is ook een sleutelmoment voor onze toekomstige consulentes, die de handelingen goed onder de knie moeten krijgen en een ontspannende sfeer moeten creëren.

Na het verwijderen van het masker, wordt een dagcrème aangebracht op het gezicht en de lippen alsook een crème op de contouren van de ogen.

Deze derde opleidingssessie wordt afgesloten met het opmaken van het gezicht, om de patiënte terug de uitstraling te geven waar ze trots op kan zijn: de wenkbrauwen tekenen die ze verloren heeft door de chemotherapie en het gezicht terug wat kleur geven na de nefaste effecten van de behandelingen.

31 maart: samenvatting van een complete verzorging

  • De producten voorbereiden: zo kunnen de leerlingen bepalen welke producten nodig zijn voor de gepersonaliseerde verzorging van de patiënt.
  • De patiënt installeren: de patiënt moet een zo comfortabel mogelijke houding kunnen aannemen. Het is belangrijk om de persoon goed te bedekken zodat deze geen kou lijdt bij het stilliggen. De consulentes leren ook om met wat achtergrondmuziek een aangename en ontspannen sfeer te creëren. Na hun opleiding zullen ze niet altijd over een geschikte ruimte beschikken. Soms zullen de schoonheidszorgen onmiddellijk in de kamer van de patiënt plaatsvinden.
  • De huid reinigen, tonic aanbrengen.
  • Masseren: onze schoonheidsspecialistes in opleiding hernemen de aangeleerde massagebewegingen om ze goed in de vingers te hebben. Daarna leren ze acht nieuwe aanvullende bewegingen.
    De gezichtsmassage vereist veel behendigheid en een zachte hand. Men mag immers nooit uit het oog verliezen dat deze mensen kwetsbaarder zijn geworden door hun ziekte.
  • Daarna volgt het opleggen van het masker met handenmassage, gezichtsreiniging en een hydraterende dagcrème.
  • Ten slotte wordt de volledige make-up aangebracht.

23 april: psychosociale begeleiding, een erg belangrijke module

Samen met een psychologe leren de consulentes hoe ze moeten omgaan met zieke mensen. De belangrijkste eigenschap van een vrijwilliger is zijn vermogen om te luisteren, dat hem in staat stelt zich aan te passen aan de patiënt en zijn stemmingen. Ook een goede communicatie is erg belangrijk. De psychologe heeft het daarna over de omgang met mensen die het einde van hun leven naderen. Dit kan een beproeving zijn en menselijke warmte en respect zijn in een dergelijke situatie belangrijke troeven. 

Onze toekomstige consulentes leren ook om hun eigen grenzen te respecteren. Soms nemen de emoties de overhand en gaan die gepaard met een gevoel van onmacht. De consulente is geen arts of verpleegkundige en mag dus geen medische adviezen geven, maar moet altijd klaar staan om te luisteren en de patiënt doorverwijzen naar het medisch zorgteam.

De andere onderwerpen die onze kandidates hebben besproken, zijn: een plaats vinden in het ziekenhuis, een goede relatie opbouwen met het verzorgend personeel, zich voorstellen aan de patiënt en de verzorging afsluiten met de juiste woorden.

Ter afsluiting van de sessie peilt de psychologe in een open gesprek naar de motivering en de gevoelens van de kandidates zodat ze zich bewust worden van hun vermogen om zich te engageren voor dit soms moeilijke maar verrijkende vrijwilligerswerk. 

28 april: hygiëne in het ziekenhuis

De patiënten hebben een verminderd immuunsysteem en zijn gevoelig voor ernstiger bloedingen bij letsels of wonden, zelfs al zijn die licht. De consulente moet dus zorgen voor een perfecte handhygiëne en de handen ontsmetten, zowel voor als na elke verzorging. Wanneer men van de ene patiënt naar de andere gaat, kunnen er immers bacteriën worden doorgegeven. Een professionele hygiëniste leert onze kandidates het verschil tussen het wassen en het ontsmetten van de handen en hoe dit correct moet gebeuren.

Niet alleen moeten de handen ontsmet worden, ook moeten de producten met zorg worden gebruikt. Daarom geven wij de voorkeur aan tubes en niet aan potjes. Wanneer men toch een potje gebruikt, moet het product eruit worden gehaald met een spatel. Geen enkel product mag rechtstreeks uit zijn houder worden aangebracht bij de patiënt: lippenstift wordt bijvoorbeeld aangebracht met een wattenstaafje. Mascara kan niet worden gebruikt met een wegwerpdrager en wordt dus na elk gebruik ontsmet. Alle kleine materiaal moet ofwel wegwerp zijn (wattenschijfjes, reinigende watten, enz.) ofwel zorgvuldig worden ontsmet na elke verzorging (kwastjes, mascara).

Een levensnoodzakelijke opleiding dus, die erg interactief en ontspannen verliep.
(Op de foto: Patricia Taminiau, Franstalige hygiëniste)

5 mei : we hernemen de praktijk

Na de vakantie en de theorielessen komt een herhaling van de al aangeleerde handelingen goed van pas. Het is belangrijk om de praktijk regelmatig te onderhouden.
Onze leerling-schoonheidsconsulentes hernemen de verzorgende handelingen die ze al hadden verworven en leren de laatste massagebewegingen aan.
Na de verzorging brengen ze een volledige make-up aan.

De lesgeefster gaat na of de toekomstige consulentes de volledige verzorgingsroutine hebben toegepast die ze de patiënten tijdens hun verblijf in het ziekenhuis zullen geven.

12 mei: Tips bij haarverlies

De schoonheidsconsulentes werken vaak met mensen die chemotherapie ondergaan. Ze moeten deze patiënten kunnen helpen wanneer ze vragen hebben over het verlies van hun haar, wat kan leiden tot ontreddering en zelfs angst.

Ze leren dus hoe het haar te verzorgen voor de behandeling, hoe zich voor te bereiden op haarverlies en hoe het proces van haarverlies verloopt.

Men moet weten hoe het haar te verzorgen tijdens de behandeling, maar ook hoe de hoofdhuid te verzorgen na het haarverlies. 

Een belangrijk hoofdstuk betreft de keuze van de haarprothese: de verschillende soorten pruiken, hoe kiezen, hoe aanbrengen, hoeveel ze kosten, hoe te onderhouden, … De consulentes leren ook hoe een sjaal rond het hoofd te knopen.

Ze moeten ook weten hoe de terugbetaling door het ziekenfonds en/of de bijkomende verzekering moet worden aangevraagd zodat ze de patiënten hierbij kunnen helpen.

20 mei: De kleurpaletten

Naar aanleiding van het hoofdstuk over haarverlies, leren we onze consulentes dat er alternatieven zijn voor de pruik: mutsen, hoeden, haarbanden en voorgeknoopte sjaals. Dit heeft natuurlijk allemaal zijn prijs. Ze kunnen hun patiënten ook tonen hoe je een sjaal die ze al hadden of nog zullen kopen op een mooie manier kunnen knopen. Het werd een leuke en grappige namiddag waarbij iedereen zocht naar een originele maar comfortabele manier om een of meerdere sjaals te draperen.

Hier speelt de kleurkeuze een grote rol. Daarom werd een hoofdstuk gewijd aan de kleuren die passen bij elk huidtype. Koude of warme kleuren zetten de teint en de ogen in de verf en maskeren de foutjes in het gezicht. Andere kleuren hebben dan weer het tegengestelde effect en moeten dus vermeden worden. Dit is erg persoonsgebonden. Aangezien mensen in behandeling vaak erg bleek zijn, heeft deze module zeker zijn waarde.

27 mei: De laatste les

Onze consulentes voeren een volledige verzorging uit, tot en met het aanbrengen van de sjaal. Een soort van generale repetitie voor de bekwaamheidsproef.De stress bij het einde van de opleiding is voelbaar. Onze kandidaten vragen zich af of ze zullen aangenomen worden na de proef en of ze zich zelfstandig aan dit avontuur zullen mogen wagen.Heel wat vragen steken de kop op.
 
Het theoretisch examen voedt de onzekerheid: we zijn het niet meer gewoon om te studeren, zal het moeilijk zijn, wat moeten we kennen, moeten we alles studeren? Maar vooral: heb ik de techniek voldoende in de vingers, zal ik erin slagen om alle handelingen in de juiste volgorde uit te voeren? De lesgeefster is er om onze kandidaten gerust te stellen, hen een laatste keer alle handelingen in te prenten, de kleine foutjes te corrigeren en vertrouwen te geven.

2 juni: De bekwaamheidsproef

De ochtend is bestemd voor de theoriemodules. Goed luisteren naar de deelnemers, de syllabi lezen en heel wat gezond verstand zorgen ervoor dat er antwoorden kunnen gevonden worden op verschillende vragen binnen elke discipline: medisch, psychologisch, hygiëne en esthetische theorie. De examens worden onmiddellijk gecorrigeerd om zo snel mogelijk de resultaten te hebben.

Na een lichte maaltijd waarbij de lesgeefster en de projectverantwoordelijke de resultaten evalueren, beginnen de consulentes met het examen praktijk. Ze werken met vrijwilligers uit hun kennissenkring of patiënten die zich spontaan hebben aangeboden.

De tijd om een volledige verzorging uit te voeren wordt beperkt tot één uur om zo werkelijkheidsgetrouw mogelijk te kunnen evalueren. Tijdens dit uur moeten de kandidaten:

  • hun materiaal en producten uitstallen,
  • de patiënt comfortabel installeren,
  • de verzorging uitvoeren, tot en met het knopen van de sjaal,
  • alles ontsmetten en wegbergen.

Ook dat is een uitdaging. Tijdens de opleiding hadden ze alle tijd. Nu komt de lesgeefster niet tussen maar volgt ze met argusogen elke handeling en elke beweging.
Wanneer alles opgeruimd is, worden de resultaten aangekondigd en krijgt elke consulente een bekwaamheidsattest.

Om te vieren en onze modellen te bedanken, eten we samen een stukje taart.
De regiocoördinatoren leggen samen met de vrijwilliger en de lesgeefster een startdatum vast. En het grote avontuur gaat van start …

Wij bedanken onze nieuwe consulentes voor hun ijver en wensen hen veel succes bij hun nieuwe uitdaging.

Laatst aangepast op: 5/05/2017

Getuigenissen

Fried Ringoot, één van de meest positieve mensen die we kennen, deelt in deze videogetuigenis hoe hij en zijn vrouw Anny kanker hebben ervaren, waar hij kracht uit putte om door te zetten en hoe de ziekte zijn leven veranderde.Lees verder