Lichaamsbeweging verkleint het risico op kanker

Lichaamsbeweging vermindert de kans op bepaalde kankers

 
Mensen die geregeld aan lichaamsbeweging doen (sport-, beroeps- of huishoudelijke en andere activiteiten) hebben een kleiner risico op bepaalde kankers. 
Lichaamsbeweging verlaagt het risico op:
  • dikkedarmkanker
  • borstkanker 
  • baarmoederhalskanker 
Sommige studies spreken ook over een beschermend effect voor andere kankers (longen, alvleesklier of pancreas, prostaat, eierstokken), maar daar is nog niks voor bewezen.

Dikkedarmkanker

De vermindering van het risico op dikkedarmkanker wordt geschat op 17% voor de mensen die het meest aan lichaamsbeweging doen in verhouding tot de minst actieven. Het maakt niet uit of je voor je werk moet bewegen, of het in je vrije tijd doet.
 
Het dosis-respons effect (hoe intensiever de lichaamsbeweging, hoe sterker het risico vermindert) toont dat een toename van de lichaamsbeweging:
 
  • met in totaal 5 metabolische equivalenten (MET-uur/dag) het risico van dikkedarmkanker met ongeveer 8% vermindert; 
  • met 30 minuten vrijetijdsactiviteit per dag het risico van dikkedarmkanker met 12% vermindert.
 
Ter info: het MET-uur is een uur van "METabolische equivalenten". Hoe hoger het cijfer, hoe belangrijker de energiebesteding.
 
De lichaamsbeweging zou het risico kunnen verminderen via de versnelde darmtransit. Deze versnelling verkort de duur van de blootstelling van het darmslijmvlies aan kankerverwekkende stoffen in de voeding.
Dit beschermende effect van lichaamsbeweging werd niet vastgesteld voor kanker van het rectum (endeldarm).

Borstkanker

Vrouwen in de menopauze die veel aan lichaamsbeweging doen hebben een lager risico op borstkanker.

20% minder risico voor de meest actieve vrouwen

De risicovermindering voor de meest actieve vrouwen in vergelijking met de minst actieven wordt geschat op ongeveer 20%.
 
Elke verhoging van de lichaamsbeweging van 7 "MET-uur" per week, verlaagd het borstkankerrisico met 3%.
Ter info: het MET-uur is een uur van "METabolische equivalenten". Hoe hoger het cijfer, hoe belangrijker de energiebesteding.
 
Dit beschermend effect werd niet vastgesteld bij vrouwen vóór de menopauze.

Baarmoederhalskanker

De risicovermindering voor de meest actieve vrouwen in vergelijking met de minst actieven wordt geschat tussen de 21 en 27%.

Lichaamsbeweging heeft nog meer voordelen

 
Lichaamsbeweging is trouwens ook om andere redenen heel gezond. Onvoldoende lichaamsbeweging is een risicofactor voor verschillende aandoeningen zoals:
 
  • hart- en vaatziekten
  • hoge bloeddruk
  • te hoog vetgehalte in het bloed
  • bepaalde soorten kanker (vooral van de dikke darm, mogelijk ook van de borst en de prostaat)
  • botontkalking
  • afwijkingen van skelet en spierstelsel
  • psychosociale problemen (depressie, angst, negatief zelfbeeld)
  • luchtwegaandoeningen
  • diabetes (type 2, zogenaamde ouderdomsdiabetes)
 
Onvoldoende bewegen kan bovendien leiden tot overgewicht. En ook overgewicht verhoogt het risico op bepaalde soorten kanker.

Lees meer

Over de voordelen van voldoende bewegen ontdek je alles in een afzonderlijke rubriek: 

Laatst aangepast op: 30/03/2018

Getuigenissen

Josiane cancer sein métastasé
Josiane vecht al vier jaar tegen uitgezaaide borstkanker. De ziekte heeft haar prioriteiten verlegd en bracht zeker ook moeilijke tijden, maar Josiane blijft vechten met verve en geniet van de positieve momenten. Met dank aan een geweldig team: haar man, zorgverleners, familie en vrienden.Lees verder