Het consumeren van flavonoïden, dus groenten en fruit, heeft heel wat voordelen. Toch zijn er twee belangrijke kanttekeningen:

Een recente Deense studie toont een verband tussen de consumptie van flavonoïden en een lagere kans op sterfte

Een recente Deense studie toont een verband tussen de consumptie van flavonoïden en een lagere kans op sterftedonderdag, 31 oktober 2019

Abstract

Er is al heel wat onderzoek gedaan naar het verband tussen flavonoïden (antioxidanten die van nature aanwezig zijn in bepaalde plantaardige voedingsmiddelen) en de kans op bepaalde ziektes. Meestal onderzocht men daarbij of er een beschermend effect is. Deze nieuwe studie is interessant enerzijds omdat het zeer goed is opgezet, en anderzijds omdat de onderzoekers ook heel duidelijk zijn in het resultaat: ja, er is een beschermend effect, maar het effect van rookstop is vele malen groter.

Wat zijn Flavonoïden?

Flavonoïden zijn natuurlijke bestanddelen van planten. Ze hebben een antioxidant werking, en geven kleur aan groenten en fruit. Naast groenten en fruit, bevatten noten, thee, chocolade en rode wijn (in dat geval afkomstig van de druiven) ook flavonoïden. Ze worden ook wel als voedingssupplement aangeboden.

Wat bleek uit deze studie?

56.048 Denen gaven via een voedselfrequentie vragenlijst hun eetgewoonten door van het jaar voorafgaand aan de start van de studie. De inname van flavonoïden werd hieruit onder andere berekend aan de hand van een voedselsamenstellingsdatabase. De deelnemers werden gedurende 23 jaar gevolgd en via het Deense register werden gegevens over overlijdens en emigraties verkregen.

Er kon worden vastgesteld dat een dagelijkse consumptie van flavonoïden de kans op sterfte door kanker en hart- en vaatziekten significant verminderde. Het positieve effect van flavonoïden werd gezien in alle deelnemers aan de studie en met toenemend effect tot de consumptie van 500 milligram flavonoïden per dag.

Het is niet de eerste keer dat het positieve effect van flavonoïden op kanker en hart- en vaatziekten is aangetoond. Het is echter wel de eerste keer dat het effect is aangetoond in een grote bevolkingsstudie.

De studie geeft niet aan waarom flavonoïden gezond zijn, maar andere studies tonen aan dat deze stoffen de celdeling van kankercellen kunnen verminderen, de bloeddruk kunnen verlagen en inflammatie kunnen tegengaan. Dit zijn risicofactoren voor het ontwikkelen van kanker.

Het positieve effect van flavonoïden werd gezien in alle deelnemers aan de studie en met toenemend effect tot de 500 milligram flavonoïden. Als je op een dag een kopje thee, een appel, een sinaasappel, 100 gram bosbessen en 100 gram broccoli eet, heb je 500 milligram flavonoïde gegeten.

Er waren twee groepen die extra voordeel hadden aan dit positieve effect: De mensen die dagelijks twee alcoholische dranken dronken en rokers.

Conclusies

Het consumeren van flavonoïden, dus groenten en fruit, heeft heel wat voordelen. Toch zijn er twee belangrijke kanttekeningen:

De schadelijke effecten van bijvoorbeeld roken kunnen niet worden gecompenseerd door dergelijke hoge niveaus van flavonoïden. Je hebt nog steeds meer gezondheidswinst door te stoppen met roken, dan door het consumeren van flavonoïden.

Voor sommigen kan het verleidelijk zijn om hun toevlucht te nemen tot supplementen om er zeker van te zijn dat ze bedekt zijn met de hoeveelheid flavonoïden. Dit is echter niet aan te raden. Flavonoïden zijn van nature meer dan 4.000 verschillende stoffen, en die variatie krijg je niet in een pil. Bovendien zijn er geen studies waaruit blijkt dat flavonoïden supplementen het gunstige effect van flavonoïden in het dieet bieden. Door het eten van groenten en fruit heb je een grote verscheidenheid aan mineralen, vitaminen en vezels binnen. Wat je ook niet via voedingssupplementen kan binnenkrijgen.

Redenen genoeg dus om niet alleen te stoppen met roken, maar ook ons eetpatroon aan te passen.

BRONNEN