Gezellig en gezond BBQ’en: 6 tips!

Vrijdag, 17 juni 2022

 

De mooie dagen nodigen uit tot een lekkere barbecue in de tuin. Heerlijk toch? Maar toch even opletten want teveel rood vlees of aangebrand vlees kunnen het kankerrisico verhogen.  Enkele zomertips om gezond en optimaal te genieten.

> Meer weten over de missies van Stichting tegen Kanker? Schrijf je in op de nieuwsbrief. 

1. Organiseer af en toe een barbecue. Dus niet elke dag!

2. Zorg voor veel variatie. Denk ook eens aan gevogelte of vis en ook gegrilde groenten zijn lekker op de BBQ!

3. Beperk rood vlees (de richtlijn is maximaal 500 gram per week. Dit geldt voor zowel runds-, kalf- en varkensvlees als wild). Gevogelte mag wel meer. Ook bewerkt vlees (zoal worsten en gehakt) of vet vlees eet je best met mate.

4. Lekkere marinades met veel aromatische kruiden zijn goed voor de smaakpapillen én je gezondheid. Wist je dat je een deel van de kankerverwekkende stoffen die vrijkomen bij het barbecueën elimineert door vlees, gevogelte en vis minimaal een halfuur op voorhand te marineren in vierge olijfolie met knoflook en/of een sjalotje? Makkelijk en bovendien lekkerder! Je kan ook citroensap of azijn (de zure omgeving helpt de vorming van schadelijke stoffen te voorkomen) en aromatische kruiden en specerijen rijk aan antioxidanten (zoals tijm, rozemarijn, kurkuma...) gebruiken.

5. Zorg voor een ideaal vuurtje! Wacht tot je geen vlammen meer ziet en de kolen witgloeiend heet zijn. Wanneer vlammen in contact komen met voedsel ontstaan kankerverwekkende stoffen.

6. Wat mag je wel zoveel eten als je wil? Groenten! Salades, ratatouille, gegrilde groenten… Ze zijn smaakvol en kleurrijk. Groenten, maar ook fruit, volkorenproducten en peulvruchten zijn ook een belangrijk onderdeel van je dagelijkse voeding.

Geniet volop van de zomer en eet smakelijk!
 
> Meer weten over de missies van Stichting tegen Kanker? Schrijf je in op de nieuwsbrief.