Het aantal gezonde levensjaren | Stichting tegen Kanker

Het aantal gezonde levensjaren

Entre 1990 et 2016, la Belgique est passée de la 8e à la 15e place dans le classement des pays de l’Union Européenne où les habitants vivent le plus longtemps en bonne santé.woensdag, 18 juli 2018

België zakt naar de 15de plaats in het Europese klassement

Tussen 1990 en 2016 is België van de 8ste naar de 15de plaats gezakt in het klassement van de landen van de Europese Unie waar de inwoners het langst in goede gezondheid leven. Dit is het resultaat van een studie die werd uitgevoerd door Sciensano (het vroegere Instituut voor Volksgezondheid), in samenwerking met de UCL. Wat vooral opvalt, is dat een derde van die verloren gezonde levensjaren gelinkt zijn aan factoren waar we iets aan kunnen doen.

Deze studie focust op de kwaliteit van het leven en dus niet alleen op een lange levensduur. De gebruikte indicator is het aantal verloren gezonde levensjaren. Hij trekt van het aantal jaren levensverwachting, het aantal jaren ziekte af (we beschouwen dit als het percentage verloren levenskwaliteit), en de verloren jaren door een vroegtijdig overlijden.

We gingen van 26.000 verloren gezonde levensjaren per 100.000 inwoners in 1990, naar 20.000 in 2016, maar de andere Europese landen doen het daarbij een stuk beter dan wij... Resultaat: ons land neemt een serieuze duik in het klassement van de Europese Unie. De Spanjaarden, Italianen en Fransen doen het het best, zij verliezen tussen 17.000 en 18.000 levensjaren in goede gezondheid per 100.000 inwoners. Aan de staart van de tabel vinden we de Litouwers terug die er 28.000 verliezen.

Het is bovendien nogal ontnuchterend dat een derde van de verloren gezonde jaren te wijten zijn aan factoren die we in ons dagelijkse leven kunnen vermijden. Zo worden:

  • 2400 gezonde levensjaren verloren aan tabak,
  • 1800 aan slechte voedingsgewoonten en
  • 1600 aan alcoholgebruik...

Er zijn ook andere belangrijke factoren die onze gezonde levensverwachting omlaag halen, zoals luchtvervuiling, arbeidsrisico’s, passief roken of het gebrek aan beweging. Niet roken of stoppen met roken, gezond eten, met mate drinken en voldoende bewegen maken deel uit van de aanbevelingen van Stichting tegen Kanker om de risico’s op kanker te verlagen. Deze adviezen kunnen natuurlijk ook worden gevolgd om andere ziekten (hart- en vaatziekten, longaandoeningen enz.) die onze gezonde levensverwachting inkorten, te vermijden. Laten we allemaal onze kans op een lang  én gezond leven vergroten!