Hoe kan ik dagelijks bewegen en zo het risico op kanker verkleinen? | Stichting tegen Kanker

Hoe kan ik dagelijks bewegen en zo het risico op kanker verkleinen?

Comment bouger au quotidien et réduire ainsi le risque de cancer  donderdag, 27 februari 2020

Het is al lang geen geheim meer: bewegen is goed voor onze gezondheid. Het verkleint het risico op verschillende kankers (borstkanker, dikkedarmkanker, darmkanker, baarmoederkanker), versterkt het immuunsysteem, verstevigt de botten, helpt gewicht te verliezen, stimuleert het hart- en vaatstelsel, verhoogt het welzijn en verlaagt het risico op depressies en angst.

Toch hebben nog veel mensen tal van uitvluchten of een duidelijke mening om niet dagelijks aan sport te moeten doen.

« Sporten? Dat is niets voor mij. Ik ben te snel moe »​

De gouden regel: neem er de tijd voor!

Het is altijd beter om je sportactiviteiten te spreiden over de hele week dan één keer intensief te sporten. Doe het dus geleidelijk aan en respecteer daarbij je eigen grenzen. Probeer wel telkens een stapje verder te gaan. Je zult het zelf zien: het is bijna niet te geloven hoe snel je vooruitgang boekt!

Opgelet: als je merkt dat je voortdurend pijn hebt, heel moe bent of moeilijkheden hebt om je aandacht erbij te houden, dan kan je je sportprogramma beter wat lichter maken.

« Ik heb geen tijd om te sporten »

Een half uurtje beweging per dag voor je gezondheid is zeker haalbaar! Heb je hier al aan gedacht?

  • Neem de trap in plaats van de lift of ga te voet in plaats van met de auto. Maak een stevige wandeling bij jou in de buurt.
  • Verander om de twee uur van houding en beweeg ook wanneer je aan het werk bent. Wat dacht je ervan om tijdens een deel van de vergadering recht te staan aan een hoge tafel? Ga een glas water halen of je handen wassen of ga advies vragen aan een collega in plaats van te bellen of te mailen.
  • Even uitrekken? Heerlijk bij het opstaan! Blijf het dus gerust doen en hou je rekhouding gedurende 10 tot 30 seconden aan. Herhaal dit vijf keer. Je zal merken dat je wakkerder en dynamischer bent. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is het goed om dit drie keer per week te doen. Volhouden dus!
  • Geen zin om alleen te sporten? Spreek af met collega's, vrienden of familie tijdens de middagpauze of 's avonds na het werk en ga samen iets leuks doen. In groep ben je nog gemotiveerder en het helpt ook om (opnieuw) mensen te leren kennen.

« Ik ben ouder dan 65 en sporten gaat niet meer zo gemakkelijk »

Pas je manier van bewegen aan aan hoe je je voelt. Doe minstens twee keer per week evenwichtsoefeningen: volg de lijnen op de stoep, probeer je evenwicht te bewaren met je ogen dicht, doe mee met je kleinkinderen en stap enkel op de witte strepen van het zebrapad ...

« Mijn kind hoeft niet echt te sporten, het is al fit genoeg »

Ook kinderen moeten dagelijks bewegen. Het versterkt hun botten en spieren, stimuleert hun immuunsysteem en hart- en vaatstelsel en maakt hen leniger en soepeler. Laat hen verschillende en speelse activiteiten doen, zowel binnen als buiten. Kinderen vinden het geweldig om met het hele gezin te gaan wandelen in het bos of zich met hun vrienden uit te leven op een sportveld!
De Wereldgezondheidsorganisatie raadt minstens een uur beweging per dag aan voor kinderen tot 18 jaar en 30 minuten per dag voor volwassenen.