Je hoofd leegmaken met mindfulness | Stichting tegen Kanker

Je hoofd leegmaken met mindfulness

plein consciencewoensdag, 11 maart 2020

Wat is mindfulness?

Mindfulness houdt in dat je je vrijwillig en zonder oordeel richt op het nu. Het is een training voor lichaam en geest. Een rechte houding, consistente ademhaling en de focus op je gedachten: dit zijn de basisprincipes van deze oefening.

Een mirakeloplossing

Mindfulness biedt voordelen tegen stress, angst en depressie. Piekeren is menselijk. Niemand stopt ooit met denken. Het lichaam bevindt zich altijd in het huidige moment, terwijl de geest dwaalt tussen dagdromen, het verleden en de toekomst. Onze hersenen vinden het moeilijk deze zaken uit elkaar te houden en onze gedachtegang op orde te brengen. Mindfulness leert om terug tot jezelf te komen en naar wat we nu ervaren. Het leert je beter omgaan met angstwekkende gedachten.

Mindfulness: in de praktijk

Mindfulness wordt dagelijks beoefend, maar er zijn ook oefeningen. Hier volgen enkele voorbeelden :

  • Je gedachten observeren

Hier gaat het om waarnemer te zijn van je gedachten. Dit helpt te begrijpen dat gedachten slechts vluchtige, mentale vormingen zijn die komen en gaan. Door je gedachten te observeren ga je anders reageren. Misschien helpt het om aantekeningen te maken bij de gedachten en beelden die voorbijgaan? Zo ben je volledig aanwezig en kan je ervoor kiezen om je rustig uit deze gedachte te trekken of te blijven observeren. 

  • Emoties observeren

Emoties komen en gaan, net als gedachten. Het kan moeilijk zijn om deze te observeren zonder dat ze je raken. Dit kan je oplossen door ze een naam te geven. Dit helpt om een onderscheid te maken tussen verschillende soorten emoties. Een betere identificatie van emoties helpt om een oplossing te vinden.

  • Besteed aandacht aan het gevoel van het huidige moment

Er zijn tal van mogelijkheden om aan mindfulness te doen, wandelen, douchen, eten, enz. Je moet aandacht besteden aan het gevoel en de perceptie van een ervaring door te letten op:

  • 4 dingen die je ziet
  • 3 dingen die je hoort
  • 2 dingen die je aanraakt
  • 1 ding dat je proeft