Lichaamsbeweging: wandelen is geweldig!

Wandelenwoensdag, 4 november 2020

Het is de WHO die het zegt: wandelen is dé lichaamsbeweging met heel wat gezondheidsvoordelen. Daarenboven is wandelen eenvoudig en natuurlijk. Zonder contra-indicatie is de activiteit voor iedereen toegankelijk. Je kan je inspanning makkelijk doseren, stoppen wanneer je maar wil en je route zelf kiezen!

Afhankelijk van het tempo brengt wandelen het hele lichaam in beweging. Bij stevig wandelen zijn de cardiorespiratoire, spier- en gewrichtssystemen betrokken. Het brengt voornamelijk de bloedcirculatie van de onderste ledematen op gang en versterkt de hartspier en het immuunsysteem terwijl het ook bijdraagt ​​aan de goede werking van de hersenen en overgewicht en obesitas bestrijdt. Wandelen vermindert stress en angst en verbetert de slaap. In een gestaag tempo werkt het ademhalingssysteem veel. En in de open lucht, in contact met de natuur, worden deze voordelen verder versterkt. Wist je dat stevig wandelen dezelfde effecten heeft als hardlopen? Natuurlijk moet je daarvoor langer wandelen dan wanneer je rent.

Op weg…

Wandelen is een sport die iedereen overal en gratis kan beoefenen zonder al te veel moeite. Het voegt een dagelijkse dosis frisse lucht en daglicht toe om stress, angst en depressie weg te nemen. Ook tijdens werkdagen kan je altijd en overal wandelen. Er is geen lidmaatschap of speciale fitnessapparatuur voor nodig… dus goed voor de portemonnee.

Streefdoel is drie keer per week een uur lang te wandelen in een snel tempo waarbij je toch comfortabel kunt praten. Neem in het begin wat pleisters mee en investeer in goede sportschoenen. Deze lichaamsbeweging kan je op vele manieren beoefenen.

De Grote Route-paden, routes voor alle niveaus!

De Grote Route-paden (kortweg de "GR") in België beslaan 8000 km, waarvan 5000 km in Wallonië en Brussel, en maken deel uit van een onderling verbonden Europees netwerk van meer dan een miljoen km. Dankzij de markeringen in wit en rood of geel en rood, kan je deze routes op elk moment volgen, in groep, familieverband of alleen. De GR kan je zowel als gezinsuitstap als sportievere wandeling van één of meerdere dagen doen.

Voor elk parcours publiceert de GR een topogids met een gedetailleerde beschrijving van de route en een schat aan praktische, toeristische, architecturale en historische informatie. De route van de GR staat uitgetekend op reproducties van topografische kleurenkaarten (IGN op 1: 50.000).

Deze informatie maakt het mogelijk om elke wandeling zorgvuldig voor te bereiden, wat een extra garantie voor succes is.

Informatie :  Les Sentiers de Grande Randonnée asbl

Bereikbaar van dinsdag tot vrijdag van 10:00 tot 16:00u op de 4e verdieping van «Mundo» - rue Nanon, 98 - 5000 Namen - Tel. 081 390 615  - gr@grsentiers.org - 7/7 dagen, antwoord binnen de 24 uur.