Het Huishoudelijk Reglement legt de operationele regels van de Stichting vast, dit conform de statuten van de Stichting zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 26 april 2016.
Het Bestuursorgaan heeft in haar schoot een auditcomité benoemd, bestaande uit maximum vijf bestuurders, onder wie de penningmeester, buiten de voorzitter(s) van de raad van bestuur. Dit comité steunt het Bestuursorgaan bij:
Het Bestuursorgaan heeft in haar schoot een speciaal comité bestaande uit de twee voorzitters en twee bestuurders benoemd die belast zijn met het bevorderen, opstellen of beoordelen van kandidaturen als bestuurder van de Stichting. Daarbij waakt het benoemingscomité erover dat de samenstelling van het Bestuursorgaan verschillende competenties en talenten weerspiegelt die nuttig zijn voor de Stichting en dat het taalevenwicht hierbij in acht genomen wordt.
Het comité geeft eveneens advies aan het Bestuursorgaan inzake de bezoldigingen van de directeurs.
Elk jaar wordt er een budget opgesteld en voor goedkeuring voorgelegd aan het Bestuursorgaan. Het budget wordt elke maand geanalyseerd en zo opgevolgd. Een afsluiting, waarin het budget aan de werkelijke uitgaven wordt gespiegeld, wordt voorgesteld aan het Bestuursorgaan.
Aankoopverbintenissen moeten vergezeld gaan van een bestelbon die door het afdelingshoofd en de algemeen directeur wordt ondertekend. Geen enkele betaling is toegestaan of geldig zonder dubbele handtekening. Elke betaling van meer dan 7500 euro vereist de handtekeningen van de algemeen directeur en de schatbewaarder, die deel uitmaakt van het Bestuursorgaan.
Onze geldinzamelingsacties vereisen een grote transparantie van de rekeningen. Speciaal hiervoor werden duidelijke interne procedures opgesteld. De rekeningen en procedures van de Stichting worden elk jaar gecontroleerd door een onafhankelijke commissaris-revisor en door de Federale Overheidsdienst Justitie. Ons statuut van stichting van openbaar nut onderwerpt ons ook aan het Wetboek Venootschappen en Verenigingen.