Aanbevelingen | Stichting tegen Kanker
Fysieke activiteit bij en na kanker

Aanbevelingen

Het advies om alleen maar veel te rusten bij kanker(behandeling), is achterhaald.

Wetenschappelijk onderzoek toont dat fysieke activiteit door een in oncologie gespecialiseerd professional een aanvullende behandeling bij en na kanker moet zijn. Het biedt dan ook talrijke voordelen.

Dit zijn de huidige aanbevelingen voor volwassenen:

  • als het haalbaar voor je is, zorg dan onder begeleiding van een gespecialiseerd professional voor:
    • Beperk de tijd die je zittend/liggend doorbrengt. Onderbreek lange periodes (2 uur en meer) door enkele minuten van beweging. 
    • 20 tot 30 minuten matige tot intensieve cardiorespiratoire activiteit per dag, zoals wandelen, joggen, fietsen, zwemmen, aquagym, enz.;
    • 2 tot 3 keer per week spiertraining, zoals gewichtjes heffen;
    • 2 tot 3 keer per week stretch- en lenigheidsoefeningen;
    • Minimum 2 keer per week evenwichtsoefeningen als je ouder dan 65 bent;
  • dit zijn einddoelen om naar te evolueren op je eigen ritme en binnen je mogelijkheden. Mogelijk zijn ze (op dit moment) niet haalbaar voor je. Bepaal samen met je gespecialiseerde professional je eigen ritme en doelen;
  • hoe fysiek actief je kan zijn, tijdens en na behandeling, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals jouw diagnose en behandeling(en), leeftijd, fitheidsniveau vóór de diagnose;
  • vermijd vooral inactiviteit. Als bovenstaande aanbevelingen niet haalbaar voor je zijn, wees dan zo actief mogelijk binnen jouw mogelijkheden;

 

Vraag altijd een verwijzing aan je oncoloog of huisarts, en laat je steeds professioneel begeleiden.

Laatst aangepast op: 21/08/2018

Getuigenissen

In 2011 was Nadine net klaar met haar behandeling tegen borstkanker. Samen met Michèle poseerde ze voor de foto’s die de hoofdstukken haarverzorging en gezichtsbehandelingen in onze schoonheidgids Goed verzorgd, beter gevoel illustreren.Lees verder