Ik heb kanker gehad, nu ga ik best bio eten | Stichting tegen Kanker

Ik heb kanker gehad, nu ga ik best bio eten

ONWAAR

Eu organic logo

Biologische voeding heeft vooralsnog geen bewezen invloed op het kankerrisico. Niet na kanker en ook niet in kankerpreventie overigens.

In plaats van de nadruk te leggen op bio, is het belangrijk dat je kiest voor een gezonde evenwichtige voeding, met een variatie aan groenten en fruit. Daarvan is wél aangetoond dat ze het risico op herval, op een nieuwe kanker of op andere chronische ziekten kan helpen beperken.

De positieve effecten van groenten en fruit in relatie tot kanker werden in studies ook gezien bij conventionele teelt, zelfs als hierbij bijvoorbeeld pesticiden en meststoffen worden aangewend.

De reden hiervoor is ongetwijfeld dat voor het gebruik van deze stoffen bij wet grenshoeveelheden worden opgelegd. Op die manier wordt schadelijkheid voor de consument maximaal tegengegaan.

Studies hebben ook naar kanker toe inderdaad niet overtuigend kunnen aantonen dat pesticiden en meststoffen een verhoging van het kankerrisico geven.

Voor personen die aan hoge dosissen pesticiden blootgesteld worden (zoals bijvoorbeeld niet-bio landbouwers) is het belangrijk voorzorgs- en beschermingsmaatregelen te nemen tijdens en na het besproeien.

Wie zich zorgen maakt over de aanwezigheid van contaminanten in de menselijke voeding kan onze tips hieronder toepassen en natuurlijk opteren voor producten met biolabel. En het blijft een mooi gebaar naar onze planeet toe. Maar omwille van hun prijs zijn ze niet voor iedereen weggelegd. Toch zijn er andere, eenvoudige tips waarmee je je inname en de cumulatie van contaminanten kan beperken.

Onze tips

  • Zorg voor variatie in je voeding. Volg bijvoorbeeld de seizoenen voor groenten en fruit.
  • Spoel groenten en fruit grondig. Dat vermindert de hoeveelheid  residuen van pesticiden. Het verwijdert ze niet altijd volledig, want sommige zitten in het vruchtvlees.
  • Koop in verschillende winkels. Wissel bijvoorbeeld af van bakker (en van broodsoorten), beenhouwer (en van vleessoorten),…
  • Wissel merken af. Bijvoorbeeld je merken van kant- en klaarmaaltijden, snacks, …
  • Wissel af in viskeuze, en consumeer die 2 à 3 keer per week. Dat is voldoende voor de weldoende effecten ervan, terwijl de toxiciteit beperkt wordt van contaminanten die zich kunnen ophopen in het vet van de vissen, zoals kwik, dioxines en pcb’s.
  • Beperk de consumptie van zoetwatervis (barbeel, brasem, forel, karper, meerval, paling) tot 2 keer per maand (1 voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn of borstvoeding geven, kinderen onder de 3 jaar, jonge meisjes en adolescenten). Dit omwille van hun hoge gehalte aan pcb’s (polychloorbifenyl, een klasse van kankerverwekkende chemische stoffen).

Hier lees je meer over voeding na kanker >>

Laatst aangepast op: 4/11/2016

Getuigenissen

Christel Vandenbergh
Eerst daagde ik mezelf uit om te overleven... maar ik veranderde dat naar mezelf uitdagen om te genieten.Lees verder