Ziekteverlof

Ziekteverlof

Hoewel het woord verlof spontaan vakantiebeelden oproept, bestaan er verschillende soorten van verlof. Als ziekte de kop opsteekt, gebruiken we de term  'ziekteverlof' als we het hebben over de afwezigheid van het werk door een gezondheidsprobleem. De wetgeving, en de daaraan gekoppelde uitkeringen, onderscheiden hierin echter twee verschillende periodes: arbeidsongeschiktheid en invaliditeit.

Het eerste wat je in beide gevallen moet doen als je ziek bent en niet kunt werken, is dit melden met behulp van een medisch attest of 'doktersbriefje'. De werknemer bezorgt dit aan zijn werkgever, die dit dan naar zijn ziekenfonds stuurt. 

Je bent werknemer

Breng je werkgever onmiddellijk op de hoogte met een medisch attest. Aanvankelijk heb je recht op een gegarandeerd loon (betaald door je bedrijf). Als je langer afwezig blijft, neemt het ziekenfonds het van je werkgever over en krijg je een uitkering (berekend op basis van het inlichtingenformulier dat je hebt ingevuld). 

Meer informatie over tegemoetkoming als je werknemer bent.

Je bent zelfstandige

Breng je ziekenfonds op de hoogte van je arbeidsongeschiktheid door je medisch attest binnen de 28 dagen na aanvang van je ziekte op te sturen. In het geval van zelfstandige werknemers onderscheiden we 3 periodes van arbeidsongeschiktheid.

Meer informatie over tegemoetkoming als je zelfstandige bent.

Laatst aangepast op: 7/12/2017

Getuigenissen

“Toen mijn vrouw onlangs te horen kreeg dat ze borstkanker heeft, kwam de ziekte opeens wel heel dichtbij… Nochtans steunen we de Stichting al jaren, omdat we het belangrijk vinden een steentje bij te dragen en omdat de Stichting op een ethisch verantwoorde manier fondsen werft. Ik was dan ook meteen gewonnen voor het concept ‘Vriend van de Stichting’. Als je als Stichting weet waarop je kan rekenen, kun je beter plannen en nog meer vooruitgang helpen boeken. Het gaat maar om een klein bedrag, maar alle beetjes helpen.”Lees verder